لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

مذاکرات غیر مستقیم صلح اسرائیل و سوریه به تعویق افتاد


وليد معلم می گوید: هنگامی که اسراييل برای از سر گيری گفت و گوها آماده شود، دمشق هم آماده مذاکره است. (عکس: epa)
وليد معلم می گوید: هنگامی که اسراييل برای از سر گيری گفت و گوها آماده شود، دمشق هم آماده مذاکره است. (عکس: epa)

وزیر امور خارجه سوريه می گويد که پنجمين دور گفت وگوهای اين کشور با اسراييل که قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود، به تعويق افتاده است.


وليد معلم روز چهارشنبه به خبرنگاران در دمشق گفت: «طرف اسراييلی درخواست تعويق (مذاکرات) را کرده است.»


آقای معلم که همراه با ميگوئل آنخل موراتينوس، همتای اسپانيايی خود در يک کنفرانس خبری سخن می گفت، افزود: «هنگامی که اسراييل برای از سرگيری گفت و گوها آماده شود، ما هم آماده خواهيم بود.


مذاکرات غیر مستقیم سوریه و اسرائیل از ماه ها پیش و به ابتکار ترکیه آغاز شده است و دور تازه آن قرار بود که روز پنجشنبه برگزار شود.


پس از اينکه اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، اعلام کرد که از قدرت کناره گيری می کند، يورام توربوويچ ، مذاکره کننده اسراييلی استعفای خود را اعلام کرد.

در همين حال، مارک رگف، يک سخنگوی دولت اسراييل از ذکر جزييات دليل تعويق اين گفت و گوها خودداری کرد و گفت که اسراييل اميدوار است گفت و گوهای غير مستقيم ادامه يابد.


وی گفت: «اسراييل همچنان به ابتکار عمل ترکيه و گفت و گوهای غير مستقيم با سوريه پايبند است. ما اميدواريم که دور بعدی گفت و گوها را بتوان به زودی آغاز کرد.»


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، نیز روز چهارم سپتامبر امسال گفته بود که پنجمين دور گفت و گوهای غير مستقيم دو کشور به درخواست اسراييل به تعويق افتاده و دليل آن هم استعفای يکی از مذاکره کنندگان اسراييلی است. بشار اسد دور پنجم گفت و گوهای اسراييل - سوريه را «با اهميت» توصيف کرده بود.


بر پايه گزارش های منتشر شده، گفت و گوهای اسراييل و سوريه بر بلندی های جولان تمرکز دارد. بلندی های استراتژيک جولان در جنگ سال ۱۹۶۷ از سوی اسراييل اشغال شد.


در حالي که سوريه خواستار بازگشت جولان به اين کشور است، اسراييل نيز خواستار جدا شدن سوريه از اتحاد ايران- حماس- حزب الله است. سوريه چنین شرطی را رد کرده است.


پس از اينکه اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل اعلام کرد که از قدرت کناره گيری خواهد کرد، يورام توربوويچ، مذاکره کننده اسراييلی نیز از مقام خود استعفا داد.


حزب کاديما، حزب حاکم اسراييل، قرار است که روز چهارشنبه برای تعیین جانشین اهود اولمرت رای گیری کند. نخست وزير اسراييل در پی مواجه شدن با اتهام فساد، اعلام کرده است که از مقام خود کناره گیری می کند.


مذاکرات غير مستقيم تل آويو- دمشق در ماه مه پس از هشت سال از سر گرفته شد. در سال ۲۰۰۰ موضوع بلندی های جولان و ۲۰ هزار شهرک نشين يهودی ساکن آن، گفت و گوهای صلح را به شکست کشاند.


XS
SM
MD
LG