لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

ادامه آلودگی و تعطیلی مدارس در تهران و چند استان ایران


روز دوشنبه هم همه مدارس تهران، تبریز و ارومیه به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند.
روز دوشنبه هم همه مدارس تهران، تبریز و ارومیه به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند.

یک مقام سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد شماری از کلان‌شهرها در ایران از جمله تهران٬ اصفهان٬ تبریز٬ ارومیه و اراک تا روزهای پایانی هفته جاری٬ کماکان در شرایط پایداری هوای آلوده به سر ببرند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران، روز دوشنبه ۲۷ آذر، این خبر را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا بیان کرده است.

احد وظیفه گفته است که «وزش باد قابل توجهی طی روز جاری و سه روز آینده در تهران پیش‌بینی نمی‌شود. بنابراین آلاینده‌ها تا روز چهارشنبه و حتی صبح روز پنجشنبه میهمان تهران خواهند بود».

او اضافه کرده که در ارومیه، تبریز، اصفهان و اراک هم شرایط [نامطلوب] جوی پایدار تا روز چهارشنبه هفته جاری برقرار خواهد بود.

آن‌طور که این مقام سازمان هواشناسی اعلام کرده، در آذربایجان غربی و شرقی از اواخر وقت چهارشنبه با رشد ابر، شرایط صعود هوا مهیا و در نتیجه از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد.

او تعطیلی مدارس را «چاره اساسی» برای حل بحران آلودگی هوا ندانست و گفت: «بهتر است کشور ما در اتخاذ تصمیمات اساسی برای حل مشکل آلودگی هوا از کشورهای اروپایی الگو بگیرد».

روز دوشنبه هم همه مدارس تهران، تبریز و ارومیه به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند.

در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر گزارش کرده که به علت آلودگی هوا٬ برای ساکنان شهرهای تهران، تبریز، ارومیه، اراک، مشهد، کرج و اصفهان، «محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است».

در اصفهان هم کارگروه ویژه آلودگی هوا اعلام کرده که مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی در شهر اصفهان و هشت شهرستان دیگر این استان روز شنبه تعطیلی است و این تعطیلی در روز چهارشنبه ۲۹ آذر شامل مدارس متوسطه نیز خواهد شد.

در استان البرز، مدیرکل محیط زیست از ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس در اکثر شهرهای این استان خبر داده اما گفته است که در شهر کرج آلودگی هوا در حدی نبوده که منجر به تعطیلی مدارس شود.

با این حال از شهروندان این استان، به‌ویژه گروه‌های حساس خواسته شده تا جایی که امکان دارد خانه‌های خود را ترک نکنند.

در تهران کمیته اضطرار آلودگی هوا، علاوه بر تعطیلی مدارس این شهر٬ توسعه طرح ترافیک تا محدوده زوج و فرد، اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، منع فروش طرح ترافیک تا پایان هفته، توقف فعالیت‌های عمرانی و فعالیت کارخانه‌‌های آلاینده ساز و منع تردد کامیون‌ها به جز کامیون‌های حملِ زباله و سوخت در سطح شهر را تا روز چهارشنبه ۲۹ آذر تصویب کرده است.

بر اساس مصوبات این کمیته٬ همه مسابقات ورزشی در فضای باز لغو شده، به اصناف توصیه شده دو ساعت زودتر از روزهای قبل تعطیل کنند و ادارات نیز باید با مرخصی زنان شاغل و مادران موافقت کنند.

به جز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس، مدارس دیگر مناطق استان تهران هم روز سه‌شنبه تعطیل است و ضمن ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در اماکن روباز، اعلام شده که بازی تیم‌های پرسپولیس و نفات آبادان از سری مسابقات جام حذفی برگزار نخواهد شد.

این تصمیمات پس از آن اتخاذ شد که کیفیت هوای تهران صبح روز دوشنبه نیز در پنجمین روز پیاپی، برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا٬ معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران گفته که میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون هوای این شهر٬ «در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت امروز٬ با چهار عدد افزایش بر روی عدد ۱۴۷ قرار گرفته و برای گروه‌های حساس ناسالم است.»

محمد رستگاری با اشاره به اینکه غلظت آلاینده منوکسید کربن نیز در این مدت از ۵۴ به ۵۵ افزایش یافته، افزوده که «میزان آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون نیز در ۲۴ ساعت گذشته از ۸۶ به ۹۲ افزایش یافته است.»

رئیس پلیس راهور ناجا نیز تأکید کرده که بیشترین آلودگی هوا ناشی از «سوخت‌های فسیلی» است و «مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی [خودروها] است.»

تقی مهری در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به تردد ۸۰ درصد خودروها در کلانشهرها به صورت تک‌سرنشین٬ افزود تا زمانی که به مسئله سوخت‌های فسیلی «از نظر استانداردها نپردازیم، قطعا اقداماتی که صورت می‌گیرد و توصیه‌هایی که مسئولان می‌کنند تا در سطح شهر تردد کمتری انجام شود، تنها به صورت مسکن عمل می کنند.»

آقای مهری در ادامه با بیان اینکه «خودروهای فرسوده دو برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند»٬ اضافه کرد که ۷۴ درصد مینی بوس‌ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس‌های برون شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و سه درصد سواری‌های شخصی فرسوده هستند.

او شمار خودروهای فرسوده در ایران را در مجموع٬ معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود که «هرساله به این میزان افزوده می‌شود».

به گفته رئیس پلیس ناجا٬ برای داشتن هوایی سالم‌تر٬ باید استاندارد خودروها را تغییر دهیم و افزوده در حالی که «تولیدکنندگان [خودرو] می‌گویند مصرف خودروهایشان هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است٬ اما عملا وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند».

آقای مهری یکی دیگر از منابع آلایندگی در ایران را موتورسیکلت‌ها عنوان کرد و گفت که «حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند».

شهروندان ایران سال‌هاست که با انواع آلودگی هوا در شهرهای مختلف خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هر ساله در زمستان بدلیل سردی و وارونگی هوا٬ میزان آلودگی افزایش می‌یابد.

پیش‌تر خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مرگ چهار هزار و ۸۱۰ تن از ساکنان تهران بر اثر آلودگی هوا در سال ۹۵ خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG