لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

ارتش اسرائیل: «پهپاد ایرانی» سرنگون شده، در تدارک حمله در خاک اسرائیل بود


ارتش اسرائیل می‌گوید «پهپاد ایرانی» که در بهمن ماه سال گذشته، پس از نقض حریم هوایی این کشور سرنگون شد، برای «حمله به اسرائیل» مأموریت داشته است.

در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، ارتش اسرائیل تصریح می‌کند که به دنبال «تحقیقات اطلاعاتی و عملیاتی» به این نتیجه رسیده «پهپاد ایرانی با مواد منفجره تجهیز شده و مأمور به انجام حمله‌ای در خاک اسرائیل بوده است».

این بیانیه همچنین می‌گوید که ارتش اسرائیل با سرنگون کردن این پهپاد، از انجام حمله‌ای در خاک این کشور پیشگیری کرده است.

بیانیه ارتش اسرائیل پس از آن صادر شده که ایران، از متحدان اصلی حکومت بشار اسد، این هفته تهدید کرد که به حمله هوایی به یک پایگاه نظامی سوریه که به اسرائیل منتسب شده، پاسخ خواهد داد.

پس از حمله موشکی روز دوشنبه ۲۰ فروردین به پایگاه هوایی التیاس یا تی-۴ در استان حمص سوریه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که این حمله ۱۴ کشته داشته و شماری ایرانی نیز در میان تلفات بوده‌اند.

برخی از رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است، کشته شدن هفت نظامی ایرانی را در این حمله تأیید کردند و بعدتر تصاویری از خاکسپاری این افراد نیز در رسانه‌های ایران منتشر شد.

رسانه‌ای شدن اسامی چهار ایرانی در حمله جدید منتسب به اسرائیل به سوریه در حالی است که ایران در خصوص تلفات حملات دو ماه پیش اسرائیل به «هدف‌های ایرانی» در سوریه هنوز سکوت کرده است.

اسرائیل ۲۱ بهمن تأیید کرد که «شماری از هدف‌های سوری و ایرانی» را در سوریه، در واکنش به «تجاوز پهپاد ایرانی از آسمان سوریه به اسرائیل» بمباران کرده است.

یکی از هدف‌هایی که اسرائیل در آن زمان مورد حمله قرار داد، پایگاه تی- ۴ در حمص بود، که به گفته اسرائیل، «پهپاد ایرانی» از آن برخاسته بود. این در حالی است که ایران، در واکنش به انتساب این پهپاد به خود گفته بود که اسرائیل سابقه «دروغگویی» دارد.

آن طور که دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، در مواردی حضور نیروهای نظامی ایران و روسیه دو متحد کلیدی حکومت بشار اسد، و نیز شبه‌نظامیان حزب‌الله که مورد حمایت ایران هستند، در پایگاه هوایی تی-۴ گزارش شده است.

حزب‌الله لبنان پیشتر در روز جمعه گفته بوده که اسرائیل به حمله به این پایگاه هوایی «اشتباهی تاریخی» مرتکب شده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG