لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

روسیه و سوریه حمله به پایگاه هوایی حمص را به اسرائیل نسبت دادند


روسیه مدعی است که حمله به پایگاه تی-۴ در استان حمص از طریق حریم هوایی لبنان صورت گرفته است.
روسیه مدعی است که حمله به پایگاه تی-۴ در استان حمص از طریق حریم هوایی لبنان صورت گرفته است.

ارتش روسیه می‌گوید که اسرائیل عامل حملات بامداد دوشنبه به یک پایگاه مهم هوایی در استان حمص در سوریه بود؛ سوریه نیز که در گزارش‌های اولیه حمله را به آمریکا نسبت داده بود، در گزارش‌های بعدی، اسرائیل را عامل حمله معرفی کرد.

حمله منتسب به اسرائیل علیه پایگاه نظامی سوریه، یک روز بعد از «حملات شیمیایی» به غیرنظامیان در شهر دوما در غوطه شرقی، در حومه دمشق، صورت گرفته و دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن «شماری از نظامیان ایرانی» در میان ۱۴ کشته این حمله منتسب به اسرائیل خبر داده است.

اسرائیل، آمریکا، فرانسه و بخش‌هایی از جامعه جهانی، حملات شیمیایی را که به کشته شدن ده‌ها تن و مجروح شدن شمار کثیر دیگری انجامید، کار رژیم بشار اسد دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، وزارت دفاع در مسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو جنگنده اف-۱۵ اسرائیل، از طریق حریم هوایی لبنان، با شلیک هشت موشک هوا به زمین، به پایگاه نظامی حومه حمص حمله کردند. بر اساس این گزارش، سامانه دفاعی سوریه پنج فروند از موشک‌ها را «رهگیری» کرده است.

در این زمینه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، نیز حمله به سوریه را «تحولی خطرناک» توصیف کرده است.

تلویزیون سوریه نیز بر اساس گزارش سانا، خبرگزاری رسمی این کشور، حمله را کار جنگنده‌های اسرائیل دانست و از گزارش اولیه در خصوص «حمله آمریکا» عقب‌نشینی کرد. ارتش سوریه اما به تلفات سوری و کشته شدن «ایرانیان» در این حمله اشاره‌ای نکرده است.

در عین حال به گزارش رویترز، سخنگوی ارتش اسرائیل به بیانیه‌های وزارت دفاع روسیه یا ارتش سوریه در مورد انتساب این حمله به اسرائیل واکنشی نشان نداده است.

در ایران هم، مقام‌های رسمی و رسانه‌های داخلی هنوز واکنشی به گزارش‌ها در مورد کشته شدن «شماری ایرانی» در حمله منتسب به اسرائیل نشان نداده است؛ ایران با وجود تأیید تحمل تلفات در سال‌های حضور در جنگ داخلی سوریه، هنوز اصرار دارد که این حضور را «مستشاری» و در پاسخ به دعوت دولت قانونی دمشق توصیف کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه در واکنش به حملات شیمیایی منتسب به ارتش بشار اسد در غوطه شرقی، در حومه دمشق، ضمن انتقاد از حمایت‌های ایران و روسیه از بشار اسد در توئیت نوشت که «اسد حیوان» به خاطر این جنایت، «بهای سنگینی خواهد پرداخت».

اما پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ادعای اولیه دمشق را در خصوص حمله آمریکا به پایگاه نظامی حمص رد کرد، و ارتش فرانسه هم در بیانیه‌ای تأکید کرد که در حمله به پایگاه حمص دخالت نداشته است.

ساعاتی پیش از بیانیه‌های پنتاگون و ارتش فرانسه، رؤسای جمهور دو کشور در گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب، «اتفاق نظر داشتند که رژیم بشار اسد مرتکب حمله شیمیایی یکشنبه در غوطه شرقی شده است».

رویترز بر اساس بیانیه کاخ الیزه افزوده بود که دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون با تبادل اطلاعات در مورد حمله شیمیایی، توافق کردند که همکاری در این موضوع را بیشتر کنند و کاخ سفید هم اعلام کرد که تأکید رهبران دو کشور بر لزوم پاسخگو کردن حکومت بشار اسد در قبال تداوم نقض حقوق بشر بوده است.

اسرائیل دو ماه پیش نیز به پایگاه تی-۴ در حومه شهر تدمر یا پالمیرا در استان حمص حمله کرده بود. پایگاهی که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، به تازگی به «یکی از مراکز اصلی فعالیت شبه‌نظامیان هوادار ایران» در سوریه تبدیل شده است.

در آن زمان ارتش اسرائیل تأیید کرد که در واکنش به «رخنه پهپاد ایرانی» از آسمان سوریه به حریم هوایی اسرائیل، به شماری از «هدف‌های سوری و ایرانی» در سوریه و از جمله به پایگاه تی-۴ در حومه حمص حمله کرد.

اسرائیل گفته بود که «پهپاد ایرانی» از این پایگاه برخاسته است. در واکنش اما ایران این گزارش را رد کرد و سوریه نیز مدعی شد این پهپاد «متعلق به ارتش سوریه بوده و برای شناسایی شورشی‌ها پرواز کرده است».

به گزارش رسانه‌ها، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در روز حملات پیشین اسرائیل، در مکالمه تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، خواهان توقف اقدامات نظامی اسرائیل در سوریه شده بود و از آن روز دیگر عملاً هیچ حمله‌ای در سوریه به اسرائیل نسبت داده نشد.

اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته در مصاحبه با پایگاه خبری اسرائیلی وای.نت گفت، «اینکه کسی خبردار نشود، به این معنی نیست که اسرائیل دیگر در سوریه دیگر اقدام نمی‌کند».

اسرائیل در روزهای گذشته از احتمال خروج آمریکا از سوریه، نظر به بیانیه‌های دونالد ترامپ در این باره، ابراز ناخشنودی تلویحی کرده بود.

آویگدور لیبرمن یکشنبه به رسانه‌های کشورش گفت که آقای ترامپ پیش از اعلام نیت خود برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه، «نظر اسرائیل را نخواسته بود»؛ و افزود «به نظر می‌رسد اسرائیل ناچار است به تنهایی علیه طیفی از دشمنان اقدام کند».

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده بود که مکالمه تلفنی هفته گذشته دونالد ترامپ با بنیامین نتانیاهو، گفت‌وگویی «متشنج» بود و نخست‌وزیر اسرائیل از عواقب خروج آمریکا از سوریه که می‌تواند به تقویت هر چه بیشتر حضور نظامی ایران در سوریه منجر شود، ابراز نگرانی کرده بود.

شمار زیادی از مقامات اسرائیل یکشنبه در پی انتشار گزارش‌های رسانه‌ای از حملات شیمیایی منتسب به حکومت دمشق در غوطه شرقی، گفته بودند که باید علیه بشار اسد اقدام کرد.

افزون بر سیاستمداران اسرائیلی، به گزارش هاآرتص، ربای اسحاق یوسف رهبر روحانی یهودیان شرقی‌تبار اسرائیل، یکشنبه گفت که «یهودیان که خاطرات تلخ کشته شدن همکیشان خود را در حملات شیمیایی نازی‌ها دارند، موظف هستند به کشتارهای دسته‌جمعی کنونی در سوریه مهر پایان بزنند».

XS
SM
MD
LG