لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

منابع خبری در ایران از رفع فیلتر پیام‌رسان تلگرام خبر می‌دهند


خبرگزاری‌های ایران شامگاه شنبه ۲۳ دی ماه از رفع فیلتر تلگرام «به دستور رئیس‌جمهور» خبر دادند. این شبکه پیام‌رسان در پی اعتراض‌های سراسری اخیر در شهرهای ایران فیلتر شده بود.

شامگاه شنبه کانال تلگرامی خبرگزاری ایسنا گزارش داد که «فیلنرینگ موقت تلگرام و برخی‌ محدودیت‌هایی که به درخواست برخی نهادها در طی دو هفته گذشته اعمال شده بود، به دستور رئیس‌جمهور و به طور کامل برداشته شد».

خبرگزاری فارس نیز در همین زمینه نوشت که بنا بر اعلام کاربران هم‌اکنون امکان استفاده از تلگرام روی شبکه خانگی [ای دی اس ال] و روی اینترنت موبایل امکا‌ن‌پذیر شده است.

خبرگزاری ایلنا هم نوشت که در تماس با وزارت ارتباطات، این وزارتخانه رفع فیلتر تلگرام را تأیید کرده است.

در عین حال گزارش‌ها حاکی از آن است پس از رفع فیلتر پیام‌رسان تلگرام، این پیام‌رسان به «علت هجوم کاربران» با کندی مواجه شده است.

در پی اعتراض‌های اخیر در شهرهای ایران، اختلالاتی در اینترنت به ویژه پیام‌رسان تلگرام به‌وجود آمد. پس از چند روز پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام در نهایت در ایران به‌طور کامل مسدود شد، گرچه شنبه گذشته اعلام شد که اینستاگرام رفع فیلتر شده است.

در اعتراض‌های سراسری اخیر، پیام‌رسان تلگرام به کانالی برای دریافت خبر و ویدئو از مراجع غیررسمی داخلی و خارجی تبدیل شده بود.

پاول دوروف، مدیر تلگرام پیشتر گفته بود که مقام‌های ایرانی به دلیل رد درخواست فیلترینگ کانال تلگرامی «صدای مردم» که جایگزین آمدنیوز شده، و چند کانال تلگرامی دیگر، دسترسی به این شبکه را مسدود کرده‌اند.

مدیر تلگرام همچنین وعده داده است که در آینده نزدیک تغییراتی در این پیام‌رسان ایجاد کند که فیلتر کردن آن را غیر ممکن کند.

پس از اعتراض‌های اخیر جناح‌های سیاسی، مقام‌های نظامی و امنیتی، ائمه جمعه و مقام‌های دولتی مواضعی بسیار در دفاع از محدودیت یا رفع محدودیت از شبکه‌های اجتماعی گرفته‌اند.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور، چند روز پیش در سخنانی از گروه‌ها و مقام‌هایی که خواهان فیلترینگ دائم شبکه‌های اجتماعی هستند انتقاد کرد.

به گفته مدیر تلگرام حدود ۴۰ میلیون کاربر از این پیام‌رسان در ایران استفاده می‌کنند و به تأیید مقام‌های ایرانی هزاران کسب و کار پس از فیلتر شدن تلگرام آسیب دیده‌اند.

در دوره مسدود شدن تلگرام، بسیاری از کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن از این پیام‌رسان استفاده می‌کردند گرچه روز جمعه نماینده دستگاه قضایی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی مدعی شد که فعالیت تلگرام پس از مسدود شدن آن «بیش از ۹۰ درصد» کاهش داشته است.

عبدالصمد خرم‌آبادی که معاون دادستان کل کشور و همزمان دبیر کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه اینترنتی است، همچنین ادعا کرده بود که در دوره مسدود شدن تلگرام «چند میلیون از کاربران» این پیام‌رسان «به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت کرده‌اند».

مسدود کردن تلگرام در ایران اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشت و دولت آمریکا هم در تحریم‌های جدیدی که علیه چند شخص حقیقی و حقوقی ایرانی اعلام کرد، شورای عالی فضای مجازی ایران، مرکز دفاع سایبری سپاه پاسداران، و چند نهاد دیگر را به دلیل نقش آنها در محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و رسانه‌های بین‌المللی تحریم کرد.

با استفاده از ایسنا، ایرنا، ایلنا، فارس و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا
XS
SM
MD
LG