لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۲

درباره لوایح مرتبط با گروه اقدام مالی «با دفتر آیت‌الله خامنه‌ای مذاکره شده است»


مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه ۳۰ اردیبهشت درباره چهار لایحه خبرساز مرتبط با FATF جلسه‌ای غیرعلنی با حضور چند مقام ارشد امنیتی و اجرایی برگزار کرد و به گفته نمایندگان، درباره این لوایح با دفتر آیت‌الله خامنه‌ای هم مذاکره شده است.

لوایح چهارگانه‌ای که دولت حسن روحانی ارائه کرده از ماه‌ها پیش مخالفت محافظه‌کاران را برانگیخته و «اصولگرایان» این چهار لایحه را مقدمه‌ای برای پیوستن به FATF دانسته‌اند.

این لوایح عبارتند از: «لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته»، «لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم».

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت» بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، پس از نشست غیرعلنی گفت که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، چندین بار در جلسه «به صراحت اعلام کرد که لوایح چهارگانه ارتباطی به FATF ندارد».

با این حال آقای نعمتی تأکید کرد که خود او اعتقاد دارد که «ممکن است به نوعی این موارد مرتبط با FATF باشد».

جلسه غیرعلنی صبح یکشنبه به گفته علی مطهری «طولانی» و همراه با «تقابل شدید» بین نمایندگان بود.

نایب رئیس مجلس همچنین از قول علی شمخانی گفت که ایرادات این لوایح با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی امنیت ملی «و حتی ارتباط با دفتر رهبری» رفع شده است.

دولت حسن روحانی می‌گوید ارائه این چهار لایحه با هدف «شفافیت و انضباط بانکی» و «سازگار شدن با آیین‌نامه‌ها و مقررات بانک‌های دنیا» صورت گرفته است اما مخالفان دولت، از جمله نمایندگان عضو جبهه پایداری که با پیوستن ایران به FATF به شدت مخالفند، تصویب این چهار لایحه را مساوی با پیوستن به این گروه می‌دانند.

نام ایران از سال ۱۳۸۸ در فهرست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی» موسوم به«FATF»قرار داشته اما این گروه که هدف آن «مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در جهان» است، در دو سال اخیر برخی محدودیت‌هایش علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

نمایندگان مخالف پیوستن به FATF دلیل مخالفت خود را از جمله مسدود شدن راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» ذکر کرده‌اند.

گروه حماس در فهرست «گروه‌های تروریستی» آمریکا، کانادا و اسرائیل است و اتحادیه اروپا نیز شاخه نظامی این گروه را «تروریستی» می‌داند.

حزب‌الله لبنان نیز از سوی آمریکا، هلند و اتحادیع عرب و اسرائیل به عنوان «گروه تروریستی» شناخته شده و اتحادیه اروپا نیز شاخه نظامی این گروه را «تروریستی» دانسته است.

این دو گروه بارها دریافت کمک‌های مالی و تجهیزاتی از جمهوری اسلامی را تأیید کرده‌اند و علی مطهری نیز پس از نشست غیرعلنی یکشنبه گفت که برخی از نمایندگان فکر می‌کنند با تصویب لوایح مرتبط با FATF «آینده حزب‌الله و حماس به خطر می‌افتد؛ که این طور نیست و نخواهد بود».

به گفته علی مطهری، همچنان شورای عالی امنیت ملی مسئول تعیین «مصادیق تروریسم» است.

در جلسه روز یکشنبه مجلس که در آن مقام‌های دیگری از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، و عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری برجام، نیز حضور داشتند درباره آینده برجام هم مذاکره شد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، خانه ملت، فارس، مهر و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG