لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۹

همزمان با رزمایش امنیتی سپاه، رزمایش ارتش ایران هم در غرب کشور آغاز شد


ساعاتی پس از بسته شدن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق و برگزاری رزمایش سپاه پاسداران در غرب ایران، ارتش جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که رزمایش یکان‌های واکنش سریع خود را در غرب کشور آغاز کرده است.

نیروی زمینی ارتش، عصر روز یکشنبه دوم مهر، خبر داد که مرحله سوم رزمایش موسوم به «حیدر کرار» را در منطقه «پرویزخان» در قصر شیرین در استان کرمانشاه آغاز کرده و این رزمایش یک هفته ادامه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، این رزمایش با حضور تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد نیروی زمینی ارتش موسوم به نوهد برگزار شده که مستقر در استان کرمانشاه است.

با وجود آنکه رزمایش ارتش ایران همزمان با تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق برگزار شده، اما نیروی زمینی ارتش می‌گوید که این رزمایش در ادامه رزمایش‌هایی برگزار شده که از دو سال پیش در این منطقه آغاز شده بود.

بر اساس اعلام نیروی زمینی ارتش، مرحله نخست این رزمایش سال ۹۴ در غرب ایران و مرحله دوم آن سال گذشته در مناطق شمال شرق کشور برگزار شده بود.

سپاه پاسداران نیز صبح روز یکشنبه و یک روز قبل از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق دست به انجام رزمایشی موسوم به «محرم» در در ارتفاعات اشنویه در استان آذربایجان غربی زد.

در این زمینه محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، مدعی شد که منطقه برگزاری این رزمایش، از مناطق «مورد علاقه» گروه‌های مسلح کرد مخالف جمهوری اسلامی بوده اما پیش از این با انجام رزمایش‌هایی آنان دیگر در این منطقه حضور ندارند.

حبیب شهسواری، سخنگوی این رزمایش، نیز گفت که در این مرحله از رزمایش، آتش سنگین ادوات توپخانه، تک سنگین نیروهای تکاور با پشتیبانی تانک‌های تی ۷۲ انجام شد.

در همین حال برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از گلوله‌باران برخی از روستاهاى مرزى اقليم كردستان عراق از سوی توپخانه ایران است.

اما در حالی محمدعلی آسودی، مشاور نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، انتشار چنین اخباری را «شیطنت رسانه‌های غربی برای به حاشیه بردن رزمایش سپاه» خواند، مسعود بارزانی رئیس اقلیم خودگردان کردستان در کنفرانس خبری روز یکشنبه خود تأیید کرد که تیراندازی‌هایی در منطقه مرزی ایران و اقلیم کردستان صورت گرفته است.

همزمان با برگزاری دو رزمایش سپاه و ارتش در غرب کشور، شورای عالی امنیت ملی ایران از بستن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق به درخواست دولت مرکزی عراق خبر داد.

دولت مرکزی عراق، ایالات متحده و سازمان ملل متحد قویاً با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در روز دوشبنبه مخالفت کرده‌اند و هشدار داده‌اند که در شرایطی که نیروهای عراقی و نیروهای کرد در نبرد با گروه حکومت اسلامی هستند، این همه‌پرسی می‌تواند بی‌ثباتی در منطقه را به دنبال داشته باشد.

ایران و ترکیه که مرزهای مشترک با اقلیم کردستان دارند، پیشتر از برگزاری این همه‌پرسی ابراز نگرانی کرده‌اند و شامگاه یکشنبه هم رؤسای جمهور دو کشور در گفت‌وگویی تلفنی عدم لغو این همه‌پرسی را عامل بروز هرج و مرج در منطقه خواندند.

با وجود فشارهای جهانی، مسعود بارزانی رئیس اقلیم خودگردان کردستان، در روزهای گذشته دو بار تأکید کرده است این همه‌پرسی بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده برگزار خواهد شد.

آقای بارزانی روز یکشنبه نیز ضمن نگرانی از تصمیم ترکیه برای بستن مرزهای خود در منطقه کردستان، گفت که بسته بودن مرزها «نفعی برای هیچ یک از طرف‌ها در بر ندارد».

در همین روز پارلمان ترکیه لایحه‌ای را تمدید کرد که در صورت مواجهه با تهدیدات امنیت ملی، به ارتش این کشور اجازه مداخله در عراق و سوریه می‌دهد، تمدید کرد. موضوعی که به نوشته آسوشیتدپرس می‌تواند به عنوان هشداری نهایی به کردهای عراق تلقی شود.

XS
SM
MD
LG