لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۰

هشدار نخست‌وزیر اسرائیل در مورد انتقال یا ساخت «تسلیحات مرگبار» در لبنان


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه هشدار داد که کشورش هم‌راستا با مقابله با تثبیت حضور ایران در سوریه، علیه هر گونه صدور «تسلیحات مرگبار» از سوریه به لبنان یا ساخت چنین تسلیحاتی در این کشور اقدام خواهد کرد.

آقای نتانیاهو در آغاز نشست روز یکشنبه کابینه‌اش در اورشلیم، تصریح کرد که «ما علیه تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه علیه اسرائیل اقدام خواهیم کرد».

او همچنین هشدار داد که «ما علیه انتقال سلاح‌های مرگبار از سوریه به لبنان و نیز ساخت چنین سلاح‌هایی در لبنان اقدام خواهیم کرد».

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه افزود که «هدف از چنین تسلیحاتی اقدام علیه موجودیت اسرائیل است و این حق ماست که در راستای دفاع از خود، از صدور یا تولید آنها ممانعت کنیم».

خبرگزاری آلمان در گزارش خود هشدار نخست‌وزیر اسرائیل در این زمینه را نشانه‌ای از تمایل احتمالی اسرائیل برای اقدام نظامی در داخل خاک لبنان تعبیر کرده است.

اسرائیل به ویژه پس از موفقیت‌های یک سال اخیر ارتش سوریه بر گروه‌های عمده‌ای از مخالفان و معارضان بشار اسد که در سایه حمایت‌های نظامی روسیه و ایران و با مشارکت شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان به دست آمد، با ابراز نگرانی در زمینه تثبیت حضور نظامی ایران در نزدیکی مرزهای خود در سوریه، هشدار داده است که در صورت لزوم حتی در خاک ایران هم علیه جمهوری اسلامی اقدام خواهد کرد.

چند اقدام نظامی منتسب به اسرائیل در خاک سوریه که در دو ماه اخیر صورت گرفته به کشته شدن بیش از ۴۰ نیروی ایرانی انجامیده است و تنش میان مقام‌های ایران و اسرائیل، گمانه‌زنی‌ها در مورد درگیری مستقیم دو کشور در خاک سوریه را افزایش داده است.

از جمله چندی پیش وزیر دفاع آمریکا در نشستی در کنگره این کشور گفته بود که می‌تواند حدس بزند که درگیر شدن مستقیم ایران و اسرائیل «چگونه آغاز می‌شود اما نمی‌تواند بگوید که دامنه آن تا به کی و کجا کشیده می‌شود».

جیمز متیس دلیل محتمل بودن رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل در سوریه را اقداماتی حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل «به نیابت از ایران» توصیف کرده بود اما افزوده بود که دلیلی نمی‌بیند «ایران با هدف تهدید اسرائیل، از طریق سوریه موشک‌های پیشرفته‌تری به حزب‌الله بدهد».

مقام‌های اسرائیلی از جمله ایران را متهم کرده‌اند که در سوریه و لبنان اقدام به «ساخت کارخانه موشک‌های نقطه‌زن» تا این سلاح‌ها در درگیری احتمالی علیه اسرائیل به کار رود. دولت لبنان پیشتر چنین گزارش‌هایی را رد کرده است.

از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل نیز در بهمن ماه سال گذشته در مورد درگیری احتمالی بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل و پیامدهای چنین رویدادی هشدار داده بود.

آخرین جنگ اسرائیل و حزب الله تابستان دوازده سال پیش به ویرانی گسترده لبنان و کشته شدن بیش از هزار و دویست لبنانی، شامل غیرنظامیان و شبه نظامیان حزب الله، منجر شد ولی تلفات اسرائیل ۱۲۱ نظامی و ۴۴ غیر نظامی بود.

گرچه از آن زمان، درگیری مستقیمی میان دو طرف روی نداده است، اما حزب‌الله لبنان با تأکید بر تقویت توان خود نسبت به جنگ سال ۲۰۰۶، مدعی است با وجود درگیر بودن هزاران تن از جنگجویانش در جنگ داخلی سوریه، از آمادگی برای مقابله با حمله نظامی احتمالی اسرائیل برخوردار است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان، رادیوفردا، و دیگر منابع خبری؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG