لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۷

نشست ویژه کابینه امنیتی اسرائیل در واکنش به آزمایش موشکی ایران


نشست ویژه کابینه سیاسی-امنیتی اسرائیل در حالی برگزار شد که اعیاد پاییزه یهودیان ادامه دارد، و کابینه در این ایام نشست ندارد.
نشست ویژه کابینه سیاسی-امنیتی اسرائیل در حالی برگزار شد که اعیاد پاییزه یهودیان ادامه دارد، و کابینه در این ایام نشست ندارد.

رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه دوم مهر گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در این روز اعضای کابینه امنیتی-سیاسی خود را برای بررسی آزمایش موشک بالیستیک جدید ایران به یک نشست ویژه فرا خوانده است.

بر پایه این گزارش‌ها، قرار بود آقای نتانیاهو در این جلسه، از تلاش‌های هفته گذشته خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا و شمار دیگری از سران جهانی برای لغو یا اصلاح برجام، توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، و همچنین در مورد «حضور نظامی ایران در سوریه» گزارش دهد.

از جزئیات نشست روز یکشنبه گزارشی منتشر نشده است.

کابینه سیاسی-امنیتی اسرائیل شامل وزیران پست‌های حساس است و در نشست‌های آن، فرمانده ارتش و رؤسای موساد و سازمان امنیت داخلی اسرائیل نیز شرکت می‌کنند.

نشست ویژه کابینه سیاسی-امنیتی اسرائیل در حالی برگزار شد که اعیاد پاییزه یهودیان بعد از سال نو عبری با نزدیک شدن به یوم کیپور، روزه بزرگ، ادامه دارد، و کابینه اسرائیل معمولاً در این ایام نشست ندارد.

اما بر اساس گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو اعضای کابینه را در پی آزمایش جدید موشکی ایران به این جلسه فرا خوانده است.

جمهوری اسلامی ایران شنبه اول مهر، همزمان با هفته سالروز آغاز جنگ ایران و عراق، از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک دوربرد زمین به زمین جدید خود با نام «خرمشهر» خبر داد.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را با خطری که کره شمالی برای جهان به وجود آورده است، قابل قیاس دانست.

آقای نتانیاهو در سازمان ملل همچنین با گفتن اینکه ایران کشور او را تهدید کرده، گفت هر عاملی که اسرائیل را با خطر روبه‌رو کند، «خود را در معرض فنا قرار می‌دهند».

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل نیز شنبه گفته بود، آزمایش جدید موشکی ایران «تهدیدی نه تنها علیه منطقه، بلکه علیه جهان آزاد است».

ییسرائل کاتز وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته است که «امنیت اسرائیل با این آزمایش ایران به طور مستقیم به خطر افتاده است».

به گفته وزیر اطلاعات اسرائیل، نهادهای امنیتی این کشور دستور دارند تحقیقات لازم را در مورد آزمایش جدید موشکی ایران انجام دهند.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل و مسئول پیشین «پرونده ایران» در دولت اسرائیل نیز یکشنبه در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیلی گفت که قابلیت حمل چند کلاهک در موشک بالیستیک جدید ایران «ثابت می‌کند» که این کشور در صدد رسیدن به توان هسته‌ای است.

به گزارش وای.نت، ژنرال ذخیره یوآو گالانت وزیر مسکن اسرائیل نیز یکشنبه گفت که کشورش فرض را بر این می‌گذارد که برجام تغییر نکند و در آن صورت، «اسرائیل باید بتواند از خود دفاع کند».

ژنرال گالانت همچنین افزود که اسرائیل نه تنها نگران حضور ایران در سوریه است بلکه نگران است که پای ایران به اردن نیز برسد.

خبرگزاری تسنیم، یکی از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران ایران، شنبه در گزارشی مربوط به آزمایش موشک خرمشهر، با عنوان «قدرتمندترین موشک بالیستیک سپاه»، این موشک را در شمار «موشک‌های اسرائیل‌زن» توصیف کرد.

تسنیم گزارش داد که موشک خرمشهر با سوخت مایع و سر جنگی به وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم، با قابلیت سرجدا شونده و حمل چند کلاهک، بعد از موشک‌های «شهاب»، «سجیل»، «سه‌گانه‌های قدر اس، اچ و اف» و «عماد» هفتمین موشک زمین به زمین دوربرد ایران محسوب می‌شود.

به نوشته این خبرگزاری نزدیک به سپاه، ایران در دهه هفتاد خورشیدی «به فکر این بود که در صورت هر گونه تجاوز از سوی رژیم صهیونیستی (اسرائیل)، بتواند سرزمین‌های اشغالی و مراکز حیاتی این رژیم را هدف قرار دهد».

موشک شهاب با برد ۱۲۰۰ کیلیومتر از نقاط غربی ایران مانند استان کرمانشاه می‌توانست به تل‌آویو برسد اما موشک خرمشهر از این توان برخوردار هست که از مناطقی در استان‌های دورتر ایران نیز اسرائیل را هدف قرار دهد.

اسرائیل همواره مدعی بوده که توسعه موشکی ایران بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور است که با هدف رسیدن به توانایی نصب کلاهک‌های اتمی بر روی موشک‌های دوربرد انجام می‌شود.

اما ایران قویاً اتهام‌های اسرائیل و دیگر کشورها در این زمینه را رد کرده و گفته است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، آزمایش موشک‌هایی را نقض برجام توصیف کرده که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشند.

XS
SM
MD
LG