لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

وزیر دفاع آمریکا بر راه حل سیاسی برای آینده سوریه تأکید کرد


وزیر دفاع آمریکا (چپ) و رئیس‌جمهور فنلاند پس از کنفرانس مطبوعاتی مشترک در هلسینکی
وزیر دفاع آمریکا (چپ) و رئیس‌جمهور فنلاند پس از کنفرانس مطبوعاتی مشترک در هلسینکی

در شرایطی که آمریکا و متحدانش به وضعیت سوریه پس از شکست کامل گروه «خلافت اسلامی» می‌اندیشند، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت از یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه حمایت می‌کند.

به گزاش خبرگزاری فرانسه آقای متیس قبل از ورود به فنلاند گفت که ارزیابی‌های اطلاعاتی- امنیتی اولیه در مورد تعداد پیکارجویان تسلیم شده و مجروح و آنهایی که گروه «خلافت اسلامی» را رها کرده‌اند، نشان می‌دهد که این گروه به آخر خط رسیده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین افزود که از تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل متحد برای رسیدن به یک توافق سیاسی برای آینده سوريه حمایت می‌کند.

او در این زمینه تأکید کرد «در واقع تلاش ما این است که این بحران وارد حالت سیاسی شود تا بتوان به جنگ پایان داد و تضمین کرد که همه اقلیت‌ها، هر کسی که باشند، شبیه به آنچه که در دوران حکومت بشار اسد اتفاق می‌افتاد، تحت فشار و سرکوب قرار نگیرند.»

نبرد علیه گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه به پایان نرسیده ولی در ماه‌های گذشته اين گروه آنها متحمل شکست‌های سنگینی شده و بخش قابل ملاحظه‌ای از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است.

متحدان آمریکا انتظار دارند که ایالات متحده سیاست خود را برای دوران پس از نابودی گروه «خلافت اسلامی» در سوریه مشخص کند.

سفر وزیر دفاع آمریکا به فنلاند، اولین بخش از سفر یک هفته‌ای او برای گفت‌وگو با متحدان این کشور در پیمان ناتو است و موضوع اصلی این مذاکرات، مسائل امنیتی مثل مبارزه با گروه داعش و مقابله با تشدید حضور نظامی روسیه در منطقه خواهد بود.

آقای متیس در روزهای آینده به مقر مرکزی ناتو در شهر بروکسل نیز سفر خواهد کرد.

سفر آقای متیس به فنلاند در عین حال تأکیدی است بر عملکرد «گروه شمال» مجمع کمتر شناخته شده‌ای شامل ۱۲ کشور اروپایی که تمرکز آن روی مسائل نظامی و چالش‌های امنیتی منطقه به خصوص تهدیدهایی است که از سوی شرق می‌آیند.

آقای متیس در این زمینه گفت که «این سفر فرصتی است برای تأکید بر اینکه در صورت اقدام هر کشوری از جمله روسیه برای نقض قوانین بین‌المللی ما در کنار کشورهای دمکراتیک و دوست چه در قالب ناتو و چه در کل اروپا خواهیم ایستاد».

هرچند فنلاند و سوئد عضو ناتو نیستند ولی با این پیمان همکاری نزدیکی دارند.

هواپیماهای نظامی روسیه همواره در آسمان نزدیک به حریم هوایی کشورهای بالتیک در حال گشت‌زنی هستند و از زمان الحاق ناحیه کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴، اروپا نگران نیات و اهداف نظامی مسکو است.

«گروه شمال» کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند، آلمان، ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، لهستان، نروژ، سوئد و بریتانیا را در برمی‌گيرد.

XS
SM
MD
LG