لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۲

مخالفان دولت بشار اسد طرح صلح روسیه برای سوریه را رد کردند


محمد علوش (نفر اول از راست)، عضو کمیسیون عالی مذاکرات اپوزسیون سوریه.
محمد علوش (نفر اول از راست)، عضو کمیسیون عالی مذاکرات اپوزسیون سوریه.

مخالفان حکومت سوریه طرح صلح پیشنهادی روسیه برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور را رد کرده و دولت ترکیه نیز با مشارکت دادن گروه‌های کرد در برنامه پیشنهادی روسیه مخالفت کرده است.

روسیه که از سال ۲۰۱۵ در حمایت از رژیم بشار اسد وارد نبردها در سوریه شده است اکنون پس از شکست گروه «خلافت اسلامی» تلاش می‌کند برای پایان دادن به جنگ داخلی شش ساله این کشور یک روند سیاسی را به جریان بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکومت سوریه اعلام کرده است در کنفرانسی که قرار است روز ۱۸ نوامبر در سوچی برگزار شود شرکت خواهد کرد. از قرار معلوم هدف این کنفرانس تمرکز روی تنظیم یک قانون اساسی جدید است.

اما مقامات اپوزیسیون سوریه روز چهارشنبه ۱۰ آبان شرکت در این کنفرانس را رد کرده و تاکید کردند که هرگونه مذاکره‌ای باید تحت هدایت سازمان ملل برگزار شود.

محمد علوش، عضو کمیسیون عالی مذاکرات اپوزسیون سوریه و از رهبران گروه شورشی جیش‌الاسلام، گفت این کنفرانس در واقع «ملاقات بین رژیم و رژیم است».

او افزود از اشاره به نام کمیسیون عالی مذاکرات به عنوان طرف‌های شرکت‌کننده در کنفرانس تعجب کرده و در آینده نزدیک همراه با سایر گروه‌های اپوزیسیون با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود با شرکت در کنفرانس را اعلام خواهد کرد.

یک گروه سوری دیگر به نام ائتلاف ملی سوریه که در ترکیه مستقر است گفته که هدف از برگزاری کنفرانس سوچی، «ممانعت از تلاش‌های بین‌المللی برای تحقق دوران انتقالی در سوریه است».

یک مقام روسی روز سه‌شنبه گفت آن دسته از گروه‌های سوری که این کنفرانس را تحریم می‌کنند ممکن است در مسیر تحولات سیاسی سوریه منزوی شوند.

روسیه ۳۳ گروه و حزب سوریه را برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده که با عنوان «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه اولین بار در ماه گذشته موضوع برگزاری این کنفرانس را مطرح کرد و گفت که روسیه معتقد است حکومت سوریه به زودی گروه‌های تندروی مسلح را شکست خواهد داد.

نیروهای دولتی سوریه با حمایت هوایی روسیه و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران بسیاری از شورشیان را که برای سرنگونی رژیم اسد می‌جنگیدند شکست داده و اکثر آنها اکنون در مناطق محدودی در غرب سوریه در محاصره هستند.

دولت و متحدانش در عین حال بخش‌های گسترده‌ای از مناطق مرکزی و شرقی خاک سوریه را از گروه «خلافت اسلامی» باز پس گرفته‌اند.

همزمان در عملیات دیگری، نیروهای دمکراتیک سوریه با حمایت آمریکا توانستند رقه و بخش دیگری از خاک سوریه را از پیکارجویان بازپس بگیرند. تحت تاثیر این عملیات در سال جاری اکنون گروه «خلافت اسلامی» فقط ناحیه دیرالزور در جوار مرز با عراق را در کنترل خود دارد.

تصمیم دولت روسیه برای دعوت گروه‌های کرد به کنفرانس سوچی با اعتراض دولت ترکیه روبرو شده است. دولت ترکیه که نیروهای کرد سوریه را متحد شورشیان کرد آن کشور و خطری برای امنیت خود تلقی می‌کند روز چهارشنبه گفت دعوت از گروه‌های کرد سوریه غیرقابل قبول است.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت مقامات این کشور با روسیه در مورد این موضوع گفت‌وگو کرده و تلاش می‌کنند که این مشکل را حل کنند.

رهبر اتحاد دمکراتيک کردی سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که اين گروه در مجموع با شرکت در کنفرانس سوچی موافق است و در این مذاکرات روی یک الگوی حکومت غیرمتمرکز برای سوریه تاکید خواهند کرد.

هر چند او با قاطعیت نگفت که در این کنفرانس شرکت خواهند کرد ولی افزود: «ما درحال بحث در این مورد هستیم و اکثریت موافق شرکت در کنفرانس هستند».

XS
SM
MD
LG