لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

موگابه در سخنرانی تلویزیونی خود اشاره‌ای به کناره‌گیری از قدرت نکرد


پیش‌بینی می‌شد که پس از تهدید حزب حاکم به آغاز روند استیضاح رابرت موگابه از روز دوشنبه، او یکشنبه‌شب از سمت خود کناره‌گیری کند.
پیش‌بینی می‌شد که پس از تهدید حزب حاکم به آغاز روند استیضاح رابرت موگابه از روز دوشنبه، او یکشنبه‌شب از سمت خود کناره‌گیری کند.

به رغم هشدار حزب حاکم زیمبابوه در مورد احتمال استیضاح رابرت موگابه در صورت عدم کناره‌گیری، رئیس‌جمهور زیمبابوه حاضر نشد در سخنرانی تلویزیونی شامگاه یکشنبه به کناره‌گیری از قدرت اشاره کند.

کمیته مرکزی حزب حاکم زیمبابوه روز یکشنبه به برکناری رابرت موگابه از رهبری این حزب رأی داد، و پس از آن گزارش‌ها حاکی از آن بود که آقای موگابه پس از نزدیک به چهار دهه حکمرانی در این کشور آفریقایی در حال کناره‌گیری از ریاست جمهوری است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش مرتبط با احتمال کناره‌گیری رئیس‌جمهور ۹۳ ساله زیمبابوه را شامگاه یکشنبه ۲۸ آبان به نقل از یک منبع آگاه از گفت‌وگوهای مرتبط با این موضوع منتشر کرد.

آقای موگابه که مسن‌ترین شخصی است که اکنون قدرت را در جهان در دست دارد، از ۳۷ سال پیش حاکم بلامنازع زیمبابوه بوده و با وجود سن زیاد گزارش‌های پیشین از تمایل او و حزب تحت رهبری‌اش برای نامزدی این چهره سیاسی در انتخابات سال ۲۰۱۸ حاکی بود.

حزب حاکم زیمبابوه پس از اخراج آقای موگابه تهدید کرده است که در صورت عدم کناره‌گیری او از قدرت تا نیمروز دوشنبه ۲۹ آبان، روند استیضاح و برکناری او آغاز خواهد شد.

منبع آگاه مورد استناد آسوشیتدپرس به این دلیل که اجازه گفت‌وگو با رسانه‌ها را ندارد حاضر به افشای نام خود نشده بود، اما پیش‌بینی کرده بود که رابرت موگابه به زودی در این سخنانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش خواهد داشت.

سخنانی که در آن اشاره‌ای به تصمیم احتمالی آقای موگابه به کناره‌گیری از قدرت نشد.

رابرت موگابه از روز سه‌شنبه که با نیت انتصاب همسرش به معاونت خود، معاونش را برکنار کرد، در بازداشت خانگی به سر می‌برد، گرچه او روز جمعه اجازه یافت که در یک مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان حاضر شود.

از زمان بازداشت خانگی، آقای موگابه در تلاش بود که از طریق مذاکراتش با ارتش برای یافتن راهی محترمانه برای خروج از قدرت زمان بخرد، اما آن طور که آسوشیتدپرس می‌نویسد او به فاصله کوتاهی خود را تنها و منزوی یافت.

روز شنبه ده‌ها هزار تن از مردم زیمبابوه در مخالفت ادامه فعالیت آقای موگابه در چند شهر این کشور دست به تظاهرات زدند.

دفتر مرکزی حزب حاکم زیمبابوه اکنون امرسون منانگاگوا، معاون برکنار شده رابرت موگابه را برای رهبری این حزب پیشنهاد کرده و به این ترتیب او ممکن است رهبر آینده این کشور باشد.

XS
SM
MD
LG