لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

هزاران نفر از مردم زیمبابوه خواستار کناره‌گیری موگابه شدند


معترضان در هراره خواستار استعفای رابرت موگابه، رئیس‌جمهور، شدند
معترضان در هراره خواستار استعفای رابرت موگابه، رئیس‌جمهور، شدند

هزاران نفر روز شنبه در زیمبابوه به خیابان‌ها آمدند تا از رابرت موگابه، رئیس‌جمهور، بخواهند از سمت خود استعفا دهد.

رابرت موگابه که از زمان استقلال زیمبابوه در سال ۱۹۸۰ رهبری این کشور را با سیاست مشت آهنین در دست داشته، همچنان اصرار می‌ورزد که در رأس قدرت بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فراخوان روز شنبه که تاکنون در حومه هراره، پایتخت، و بولاوایو، دومین شهر بزرگ زیمبابوه، برگزار شده از سوی کهنه‌سربازان مبارزات آزادیبخش زیمبابوه که پیشتر حامی رابرت موگابه بودند راه‌اندازی شده است. ضمن اینکه ارتش هم روز جمعه در بیانیه‌ای از معترضان اعلام حمایت کامل کرد.

تظاهرکنندگان با رقص و هیاهو پلاکاردهایی با مضامینی از قبیل «موگابه باید برود» را بالای سر تکان می‌دادند.

سران ارتش در بیانیه‌ای گفته‌اند که «در تعامل با [رابرت] موگابه فرمانده کل قوا هستند» و در اسرع وقت نتیجه را به ملت اعلام خواهند کرد.

مخالفت آقای موگابه با برکناری از قدرت پس از مذاکره با سران ارتش در روز پنجشنبه، خشم بسیاری از مردم کشورش را برانگیخت. برخی منابع، واکنش رئیس‌جمهور در این باره را «وقت‌کشی» توصیف کرده‌اند.

از سوی دیگر رهبران حزب حاکم زیمبابوه در نظر دارند اگر رابرت موگابه، رئیس‌جمهور این کشور، از قدرت کنار نرود، او را وادار به استعفا کنند.

در حالی که هشت شاخه از مجموع ۱۰ شاخه محلی حزب حاکم زانو-پی اف، حزب رابرت موگابه، روز جمعه از تلویزیون دولتی آن کشور خواستار کناره‌گیری او از قدرت شدند، یکی از افراد بلندپایه این حزب در گفتگو با خبرگزاری رویترز از طرح برکناری آقای موگابه در روز یکشنبه خبر داده است.

روز سه‌شنبه ارتش در یک اقدام «بدون خونریزی» کنترل زیمبابوه را به‌دست گرفت. این اقدام یک هفته پس از آن صورت گرفت که رابرت موگابه معاون خود امرسون منانگاگوا را برکنار کرد.

آقای منانگاگوا، که پیش از برکناری‌ بارها با گریس، ‌همسر ۵۲ ساله موگابه، دچار اختلاف‌نظر شده بود از حمایت ضمنی نیروهای مسلح برخوردار بود در حالیکه گریس، رقیبش برای جانشینی موگابه، به عنوان یک تازه‌کار سیاسی مورد تمسخر نظامیان قرار داشت.

تحولات زیمبابوه و قدرت گرفتن ارتش در آن کشور با واکنش بین‌المللی هم مواجه شده، از جمله آمریکا از ارتش زیمبابوه خواسته که به سرعت نسبت به محول کردن قدرت اقدام کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در آستانه مذاکره با وزرای خارجه آفریقایی گفته: «همگی ما باید برای برقراری یک حکومت غیرنظامی تلاش کنیم».

XS
SM
MD
LG