لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

خشم نخست‌وزیر اسرائیل از افشای گزارش‌ها در مورد ادامه بازجویی از او


نتانیاهو در دو پرونده در مظان اتهام است و در پرونده سومی هم به عنوان مطلع مورد بازجویی پلیس قرار گرفته است.
نتانیاهو در دو پرونده در مظان اتهام است و در پرونده سومی هم به عنوان مطلع مورد بازجویی پلیس قرار گرفته است.

انتشار یک گزارش خبری در شبکه دوم تلویزیون اسرائیل در زمینه ادامه بازجویی پلیس این کشور از بنیامین نتانیاهو، خشم نخست‌وزیر اسرائیل را از «عدم رازداری» پلیس برانگیخته و حمایت قاطع سیاستمداران رقیب نتانیاهو از پلیس، صحنه سیاست اسرائیل را بر آشفته است.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل شامگاه شنبه ۲۲ مهر گزارش داد که بازجویان ستاد مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل با پایان گرفتن حدود یک ماه اعیاد پاییزه یهودیان، در روزهای آینده نتانیاهو را به بازجویی بیشتری فرا خوانده است.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در دو پرونده موسوم به «یک هزار» و «دو هزار» به عنوان کسی که ممکن است متهم شود، مورد بازجویی بیشتری قرار می‌گیرد.

پرونده «یک هزار» گرفتن هدایایی از جمله سیگار برگ مرغوب و شامپاین از دوستان میلیاردر آقای نتانیاهو به مدت ۱۷ سال است.

نتانیاهو دریافت این هدایا را تأیید کرده، اما می‌گوید در برابر آنها، امتیازی به این دوستان خارجی خانواده‌اش نداده است.

پرونده «دو هزار» ظن تبانی سه سال پیش میان نتانیاهو با آرنون (مونی) موزس صاحب امتیاز مؤسسه مطبوعاتی یدیعوت آخرونوت برای کاهش تیراژ روزنامه اسرائیل هیوم در برابر کاهش انتقاد از نخست‌وزیر در روزنامه یدیعوت آخرونوت است.

نتانیاهو انجام دیدارهای متعدد با آرنون موزس را نیز تأیید می‌کند ولی می‌گوید در مقام رهبری حزب لیکود حق داشته که برای پیشبرد هدف‌های سیاسی خود و تقویت جایگاه نخست‌وزیری‌اش تلاش کند.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، ستاد مبارزه با پلیس در پرونده موسوم به «سه هزار» نیز برای نخستین بار از نتانیاهو پرسش خواهد کرد.

اما پلیس تأکید می‌کند که نتانیاهو در پرونده «سه هزار» در مظان اتهام نیست و از او به عنوان فردی مطلع سؤال می‌شود.

پرونده «سه هزار» اتهام فساد در معامله خرید چند فروند زیردریایی از شرکت عظیم آلمانی تیسن کروپ برای نیروی دریایی اسرائیل است.

میکی گانور یک مقام ارشد پیشین امنیتی نزد پلیس اسرائیل شهادت داده است که برای پیشبرد معامله خرید زیردریایی‌ها رشوه و امتیازاتی به شماری از مقامات مسئول تعلق گرفته بود.

نتانیاهو تأکید کرده که از فساد در پشت پرده معامله خرید زیردریایی‌ها آگاه نبوده، اما چند رئیس پیشین دفتر او، وزیران کنونی و پیشین و نیز فرماندهان پیشین نیروی دریایی در این پرونده احضار و بازجویی شده‌اند.

نتانیاهو در پی انتشار خبر ادامه بازجویی پلیس از او، شامگاه شنبه در فیس‌بوک به رونی الشیخ فرمانده کل پلیس و شمار دیگری از مقامات پلیس حمله کرد و آنها را به عدم رازداری متهم کرد.

آقای نتانیاهو افزود که «مردم می‌دانند که حملات علیه من و خانواده ام دوباره شدت گرفته اما ثابت خواهد شد که چیزی وجود ندارد».

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اسحاق هرتسوگ رهبر اوپوزیسیون و آوی گبایی رهبر حزب کارگر در جناح اوپوزیسیون و همچنین نمایندگان حزب «کولانو» که همپیمان با دولت است، نتانیاهو را به خاطر حمله به پلیس مورد انتقادهای تند قرار دادند.

اهود باراک وزیر پیشین دفاع نیز در توئیتر خود نوشت، نتانیاهو که «به سوی سقوط می‌رود، می‌خواهد نهادهای مهم کشور را نیز با خود ساقط کند».

درگیری نتانیاهو با فرماندهی پلیس در حالی است که صدها اسرائیلی شامگاه شنبه برای چهل و هشتمین هفته پی در پی در برابر خانه مشاور ارشد حقوقی دولت در شهر «پتح تیکوا» تظاهرات کرده و خواهان آن شدند که او هر چه زودتر دستور محاکمه نخست‌وزیر را صادر کرده و بیش از این معطل نکند.

حامیان نخست‌وزیر اسرائیل در هفته‌های گذشته توانسته بودند با توسل به راهکارهایی شمار تظاهرکنندگان هفتگی را در شهر «پتح تیکوا» را محدود کنند.

اما دیوان عالی عدالت اسرائیل هفته گذشته حکم داد که تظاهرکنندگان در هر کجا و به هر تعدادی حق دارند نظرات خود را به گوش مشاور ارشد حقوقی یا هر مقام دیگر برسانند، حتی اگر هدف تظاهرات، درخواست محاکمه نخست‌وزیر باشد.

در حالی که مشاور حقوقی تأکید دارد که هنوز دلایل متقن برای محاکمه نتانیاهو در دست ندارد، اما دستور داده است که سارا نتانیاهو همسر نخست‌وزیر به اتهام مدیریت مالی نادرست اقامتگاه نخست وزیری محاکمه شود.

XS
SM
MD
LG