لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

عفو بین‌الملل: آنگ سان سوچی در قضیه روهینگیاها سر خود را زیر برف کرده است


آنگ سان سوچی پیشتر «تروریست‌ها» را عامل انتشار «اخبار دروغ» در مورد مسلمانان روهینگیا دانسته بود.
آنگ سان سوچی پیشتر «تروریست‌ها» را عامل انتشار «اخبار دروغ» در مورد مسلمانان روهینگیا دانسته بود.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در پاسخ به واکنش دیرهنگام آنگ سان سوچی، از رهبران میانمار، به مسئله مسلمانان روهینگیا، سخنان او را «آمیزه‌ای از دروغ و مقصر جلوه دادن قربانیان» توصیف کرد.

خانم سوچی که عملاً رهبری دولت میانمار را در اختیار دارد برای نخستین بار پس از آغاز خشونت‌ها در استان مسلمان‌نشین «راخین» و آوارگی صدها هزار نفر از اهالی این منطقه، «خشونت غیرقانونی» و «تمامی تخلفات حقوق بشری» در این منطقه را محکوم کرد.

وی روز سه‌شنبه همچنین اعلام کرد: «علیه تمامی افرادی که برخلاف قانون کشور عمل می‌کنند و حقوق بشر را نقض می‌کنند اقدام خواهیم کرد، بدون توجه به این‌که دین‌شان، نژادشان یا جایگاه سیاسی‌شان چیست».

خانم سوچی همچنین قول داد که برای بازگرداندن بخشی از ۴۱۰ هزار روهینگیایی آواره شده از میانمار تلاش کند.

خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار و آوارگی جمعی آنها آن‌چنان چشمگیر است که هفته گذشته دبیرکل سازمان ملل تصدیق کرد که «پاکسازی قومی» درست‌ترین عبارتی است که می‌توان در توصیف رخدادهای این کشور به‌ویژه در استان راخین به کار برد.

حال سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در همین زمینه در سایت رسمی خود منتشر کرد به این سخنان رهبر میانمار واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

به گفته این سازمان که سخنان و وعده‌های آنگ سان سوچی را جدی نگرفته است، رهبر میانمار و دیگر مقامات این کشور «سر خود را زیر برف کرده» و چشم بر خشونت‌ها علیه مسلمانان بسته‌اند.

جیمز گومز، مدیر منطقه آسیای جنوب شرقی در این سازمان، در بیانیه خود وعده‌های خانم سوچی را جز «دروغ و مقصر جلوه دادن قربانیان» ندانست.

به گفته این مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل، «شواهد فراوانی» در دست است از این که نیروهای امنیتی میانمار «کمپینی از پاکسازی قومی» در استان راخین به راه انداخته‌اند.

به گفته آقای گومز، آنگ سان سوچی «هنوز در مورد نقش نیروهای امنیتی در این [مسئله] ساکت است».

او گفت: «اگر میانمار چیزی برای پنهان کردن ندارد، باید بازرسان سازمان ملل را به کشور و به استان راخین راه بدهد».

آقای گومز همچنین خواستار پایان یافتن فوری «کمپین خشونت و نقض حقوق بشر» در استان راخین میانمار شده است.

مسلمانان روهینگیا بزرگ‌ترین قوم بدون تابعیت در جهان هستند. میانمار به این قوم شهروندی اعطا نمی‌کند و قوانین تبعیض‌‌آمیزی علیه آنها در این کشور برقرار است.

این مسلمانان معمولا از روش‌های خشونت‌آمیز در برابر حکومت میانمار پرهیز می‌کنند اما در ماه‌های گذشته یک گروه شبه‌نظامی تازه‌تاسیس به نام «ارتش آزادی‌بخش روهینگیا» یک رشته عملیات علیه نیروهای مرزی میانمار انجام دادند و در پی آن بود که ارتش میانمار نیروهای زیادی به این منطقه اعزام کرد.

در پی عملیات این «ارتش آزادی‌بخش» بود که آنگ سان سوچی هم در گفت‌وگو با رییس‌جمهوری ترکیه «تروریست‌ها» را عامل انتشار «اخبار دروغ» در مورد مسلمانان روهینگیا دانست.

اما با افزایش انتقادات و فشار افکار عمومی که حتی به لغو سفر خانم سوچی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل انجامید مقامات میانمار بالاخره مجبور شدند به اتفاقات در کشور خود واکنش نشان دهند.

XS
SM
MD
LG