لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

اجلاس اتحادیه عرب در عربستان؛ «ایران و سوریه محور مذاکرات»


ریاست اجلاس پیش‌رو با ملک سلمان، پادشاه عربستان است
ریاست اجلاس پیش‌رو با ملک سلمان، پادشاه عربستان است

سران و مقام‌های ارشد اتحادیه عرب، به جز سوریه، در عربستان گرد هم آمده‌اند تا در ۲۹مین اجلاس این اتحادیه شرکت کنند. این نشست اندکی پس از حمله آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود دمشق و تهران محورهای اصلی مذاکرات را تشکیل دهند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید ریاض در تلاش است تا اعضای اتحادیه عرب را پیرامون یک موضع‌گیری قوی و شدید علیه ایران، متحد کند. این خبرگزاری ادامه داده‌است تلاش‌های ریاض در حالی صورت می‌گیرد که ایران و عربستان درگیر جنگ نیابتی در سوریه و یمن هستند، و از گروه‌ها، احزاب و چهره‌های مخالف در لبنان و عراق پشتیبانی می‌کنند.

نشست اتحادیه عرب ۲۴ ساعت پس از حمله آمریکا، فرانسه، بریتانیا به مواضع مرتبط با تحقیق و تولید جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه برپا می‌شود.

پنتاگون، اعلام کرده‌است که در عملیات مشترک سه کشور، تأسیسات مرکز تحقیقات علمی در دمشق و دو تأسیسات نظامی و محل نگهداری تسلیحات شیمیایی حکومت سوریه در حمص، هدف قرار گرفته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان یک سخنرانی به روسیه و ایران هشدار داد که به حمایت از حکومت بشار اسد پایان دهند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا، بریتانیا، و فرانسه به تاسیسات حکومت سوریه را به شدت محکوم کرده و در مورد آثار و پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داده است.

روزنامه «عرب‌نیوز» چاپ جده، به‌نقل از وزیر خارجه عربستان می‌گوید «فلسطین در راس گفت‌وگوهای نشست سران اتحادیه عرب خواهد بود».

«جردن تایمز» چاپ امان، می‌گوید «بحران یمن، بحران سوریه و دخالت‌های ایران در مسائل داخلی کشورهای عربی» از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در عربستان خواهند بود. جمهوری اسلامی اتهام دخالت در کشورهای منطقه را رد کرده‌است.

«گالف‌نیوز»، روزنامه چاپ دبی، می‌گوید سوریه، یمن و فلسطین عناوین اصلی نشست پیش‌روی اتحادیه خواهند بود؛ اما این روزنامه نیز تاکید کرده است که این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که شماری از کشورهای عربی خود دچار اختلافاتی شده‌اند.

عربستان سعودی و شماری از متحدان آن کشور روابط خود را با قطر، به خاطر آن‌چه حمایت دوحه از تروریسم و نزدیکی به ایران می‌نامد، قطع کرده‌اند. دوحه این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

وزیر خارجه قطر، در حساب کاربری خود در توئیتر از «عملیات [آمریکا، فرانسه و بریتانیا] علیه شماری از مراکز نظامی مشخص که توسط حکومت سوریه برای حملات شیمیایی استفاده می‌شد» حمایت کرده‌است. عربستان نیز روز شنبه حمایت کامل خود را از عملیات سه کشور در سوریه اعلام کرده بود.

از جمله مقام‌هایی که در اجلاس روز ۲۶ فروردین شرکت می‌کنند می‌توان به پادشاه اردن، رئیسان جمهوری مصر و عراق، رئیس‌جمهوری لبنان، معاون نخست‌وزیر عمان و مقام‌هایی از قطر اشاره کرد. اجلاس اتحادیه عرب از سال ۱۹۴۵ به این سو برگزار می‌شود. این اتحادیه در سال ۲۰۱۱ میلادی عضویت سوریه را به دلیل آنچه نقش حکومت بشار اسد در جنگ داخلی آن کشور نامید، به‌حال تعلیق درآورد. ریاست اجلاس پیش‌رو با پادشاه عربستان است. این نشست در ظهران برپا می‌شود.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، گالف‌نیوز، عرب‌نیوز، جردن‌تایمز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG