لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

دادستان کل آمریکا برای ادای شهادت در مورد گزارش رابرت مالر به کنگره می‌رود


ویلیام بار پنجم فروردین نامه کوتاهی درباره تحقیقات رابرت مالر، مستشار ویژه، در مورد احتمال تبانی دونالد ترامپ با روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، به کنگره ارسال کرد
ویلیام بار پنجم فروردین نامه کوتاهی درباره تحقیقات رابرت مالر، مستشار ویژه، در مورد احتمال تبانی دونالد ترامپ با روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، به کنگره ارسال کرد

ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده، برای نخستین بار از زمانی که خلاصه‌ای از گزارش رابرت مالر در مورد تحقیقات مربوط به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ را منتشر کرد، برای ادای شهادت به کنگره کشورش می‌رود.

آقای بار قرار است در نشست قانون‌گذاران در یک کمیته‌ فرعی مجلس نمایندگان شرکت کند، جایی‌که انتظار می‌رود پرسش‌هایی در مورد گزارش رابرت مالر که مشروحی از آن هنوز منتشر نشده، مطرح شود.

دادستان کل آمریکا، که وزیر دادگستری آن کشور محسوب می‌شود، پنجم فروردین نامه کوتاهی درباره تحقیقات رابرت مالر، مستشار ویژه، در مورد احتمال تبانی دونالد ترامپ با روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، به کنگره ارسال کرد.

در این نامه گفته شده «شواهدی برای تأیید تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه در دست نیست». در این نامه همچنین آمده است «این گزارش (بازرس مالر) به این نتیجه نرسیده که رئیس‌جمهوری مرتکب جرم شده، در عین حال او را تبرئه هم نکرده است».

ویلیام بار در نامه‌اش، شرح و توضیحی از یافته‌های رابرت مالر در مورد گروهی از مشاوران و دستیاران ترامپ که در زمان انتخابات و پس از آن تماس‌هایی در ارتباط با روسیه داشته‌اند، نداده‌است.

در این نامه در ضمن مشخص نیست چرا شماری از افراد در جریان تحقیقات، به بازرسان فدرال و یا اعضای کنگره، دروغ گفته‌اند.

اخیرا برخی از رسانه‌های آمریکایی به نقل از شماری از اعضای تیم تحقیقاتی رابرت مالر گزارش داده‌اند که نامه آقای بار، خلاصه «ناعادلانه‌ای» از گزارش آقای مالر است.

روسای چند کمیسیون مجلس نمایندگان آمریکا، پس از انتشار خلاصه چهار صفحه‌ای، خواستار دریافت متن کامل و ویرایش‌نشده گزارش بازرس مالر شدند.

دادستان کل آمریکا اکنون با این نگرانی‌ها از سوی اعضای حزب دمکرات روبه‌روست که نامه او به شکلی خلاصه‌نویسی شده که به سود دونالد ترامپ باشد؛ از جمله در مورد پرسش‌هایی که در ارتباط با «جلوگیری از اجرای عدالت» مطرح شدند.

۱۲ فروردین ماه گزارش شده بود که مجلس نمایندگان آمریکا در مورد صدور احضاریه برای تعدادی از مشاوران سابق دونالد ترامپ از جمله استیو بنن، مسئول سیاستگذاری، هوپ هیکس، مدیر روابط عمومی، رینس پریبوس، رئیس دفتر یا دونالد مک گان، مشاور حقوقی کاخ سفید تصمیم می‌گیرد.

دادستان کل آمریکا تاکید کرده قصد دارد در هفته‌های پیش‌رو، نسخه‌ای همگانی از گزارش مالر را منتشر کند.

آقای بار در عین حال گفته به زمان بیشتری نیاز دارد تا در مورد این‌که تا چه اندازه از گزارش را می‌توان در اختیار همگان گذاشت، تصمیم‌گیری کند.

بخشی از گزارش محرمانه رابرت مالر، دربرگیرنده مسائلی‌ست که در جریان نشست‌های محرمانه هیئت عالی منصفه فاش شدند. قوانین فدرال ایالات متحده به‌طور عمومی به دولت اجازه انتشار چنین اطلاعاتی را نمی‌دهد. گزارش تحقیقات مالر همچنین دربرگیرنده اطلاعاتی در مورد تحقیقات جنایی جاری‌ست، که از سوی بازرس ویژه به مقام‌های قضائی دیگر ارجاع شده‌است.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG