لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

گزارش رسانه استرالیایی از تلاش کودکان پناهجوی ساکن نائورو برای خودکشی


راهپیمایی هواداران حقوق پناهجویان در سیدنی. یکی از راهپیمایان تصویری از حامد شمشیری‌پور را در دست گرفته است. مقام‌های استرالیا در مرداد سال ۹۶ اعلام کردند که آقای شمشیری‌پور، ۲۸ ساله، ظاهراً «خود را حلق‌آویز کرده است»
راهپیمایی هواداران حقوق پناهجویان در سیدنی. یکی از راهپیمایان تصویری از حامد شمشیری‌پور را در دست گرفته است. مقام‌های استرالیا در مرداد سال ۹۶ اعلام کردند که آقای شمشیری‌پور، ۲۸ ساله، ظاهراً «خود را حلق‌آویز کرده است»

وزیر کشور استرالیا اعلام کرد که نخستین قایق حامل پناهجویان پس از گذشت بیش از چهار سال به این کشور رسیده است. از سوی دیگر، گزارش یک شبکه تلویزیونی استرالیا حاکی از تلاش کودکان پناهجو به خودکشی در نائورو است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیتر دوتون، ‌وزیر کشور استرالیا، روز دوشنبه پنجم شهریور، گفت که یک قایق ماهیگیری با گروهی از پناهجویان از ویتنام به استرالیا رسیده است و افزود: دولت در حال کار با آژانس ها است تا از بازگشت آنها به کشور اصلی خود اطمینان یابد.

پیشتر مارک رایان، وزیر پلیس ایالت کوئینزلند استرالیا، روز یکشنبه چهارم شهریور، گفته بود که این قایق حامل ۱۵ تن بوده است که پس از رسیدن به این کشور بازداشت شدند.

به نوشته آسوشیتدپرس، ویتنامی‌های پناهجو به استرالیا در گذشته به عنوان پناهنده پذیرش می‌شدند اما مقام‌های استرالیایی، قایق‌های حامل ‌ویتنامی‌های پناهجو را متوقف و وادار به بازداشت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، دولت سابق استرالیا در ماه جولای سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرد پناهجویانی که با قایق به این کشور برسند، اجازه اقامت در خاک استرالیا را نخواهند داشت.

از آن پس، مردان مجرد پناهجو به پاپوای گینه‌نو و سایر پناهجویان به نائورو اعزام شده‌اند.

نائورو و پاپوآ گینه‌نو، دو کشور در اقیانوس آرام هستند، که نام آن‌ها در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های فارسی‌زبان، با پناهجویان و سرنوشت آن‌ها درهم‌آمیخته‌است.

اردوگاه‌های نائورو و پاپوآ گینه نو، محل نگهداری صدها پناهجو است. شماری از این پناهجویان را نیز زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

برپایه برآورد پارلمان استرالیا در سال‌های اخیر، بزرگ‌ترین گروه پناهجویان در هر دو منطقه را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش‌ها، وضعیت اردوگاه‌ها و مکان‌هایی که این پناهجویان در آنها زندگی می‌کنند، نامناسب بوده است. شبکه تلویزیونی «ای بی سی» استرالیا روز دوشنبه گزارش داد که کودکان پناهجو اعزام شده به نائورو اقدام به خودزنی می‌کنند و به دنبال راه‌های یافتن خودکشی هستند.

این گزارش از جمله بر اساس مدارکی منتشر شده که از سوی کارکنان اداره مهاجرت استرالیا به بیرون درز کرده است.

پیشتر یک پناهجوی ۱۴ ساله حدود دو ماه پیش با ریختن گازوئیل بر روی خود اقدام به خودسوزی کرد. گزارش دیگری نیز حاکی از آن است که یک کودک پناهجوی ۱۰ ساله دو ماه قبل اقدام به خودکشی کرد.

در این ارتباط،‌ ورنون رینولدز، یک روانشناس سابق کودکان، که حدود دو سال در نائورو کار کرده بود، ‌به ای بی سی گفت که نگران آن است که شماری از کودکان پناهجو جان خود را از دست بدهند.

در مقابل این گزارش‌ها،‌ وزارت کشور استرالیا گفت که این کشور کمک‌های درمانی و بهداشتی قابل توجهی را برای پناهجویان در نائورو اختصاص داده است.

وضعیت پناهجویان در پاپوا گینه‌نو و نائورو اعتراض‌هایی را در استرالیا به همراه داشته است. از جمله هزاران تن از استرالیایی‌ها روز ۳۰ تیر سال جاری در شهرهای بزرگ این کشور تظاهرات و به سیاست‌های ضد‌پناهجویی دولت استرالیا اعتراض کردند.

در همین حال، ‌آسوشیتدپرس اشاره کرد که آمریکا با پذیرش ۱۲۵۰ تن از پناهجویان در پاپوا گینه‌نو و نائورو موافقت کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG