لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

درخواست کمیساریای عالی امور پناهندگان برای برقراری آرامش در اردوگاه مانوس


تصویر، آرشیوی و مربوط به اعتراض پناهجویان به تعطیلی اردوگاه مانوس در حدود یک ماه قبل است.
تصویر، آرشیوی و مربوط به اعتراض پناهجویان به تعطیلی اردوگاه مانوس در حدود یک ماه قبل است.

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد پس از دریافت گزارش‌هایی در مورد استفاده از زور برای بیرون راندن پناهجویان از اردوگاه مانوس در جزیره پاپوآ گینه‌نو خواستار برقراری آرامش شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد روز پنجشنبه دوم آذر، با توجه به اخراج حدود ۵۰ تن از پناهجویان از اردوگاه مانوس که پس از ورود نیروهای پلیس به این محل انجام شد،‌ از دولت‌های استرالیا و پاپوآ گینه‌نو خواست از طریق گفت‌وگوی سازنده به تنش‌ها پایان دهند و به راه حل‌های مؤثر و پایدار دست یابند.

پلیس پاپوآ گینه‌نو روز پنجشنبه عملیاتی را با هدف «پاک‌سازی» اردوگاه مانوس از پناهجویان متحصن، که بسیاری از آنها را شهروندان ایرانی تشکیل می‌دهند، انجام داد. خبرگزاری فرانسه می‌گوید این عملیات احتمالا «خشن‌ترین» عملیاتی‌ست که تاکنون انجام شده‌است.

وزیر مهاجرت استرالیا، پیتر دوتن، تائید کرد که پلیس پاپوآ گینه‌نو این عملیات را انجام داده است و افزود: کانبرا در مورد خروج پناهجویان از مرکز فعلی در مانوس، «اشتیاق زیادی» دارد.

آقای دوتن می‌گوید این خیلی «بیدادگرانه است» که پناهجویان هنوز در مرکز تعطیل‌شده در مانوس حضور دارند و «ما می‌خواهیم آن‌ها جابه‌جا شوند».

بهروز بوچانی، پناه‌جوی ایرانی اردوگاه، از جمله افرادی که اخبار این مکان‌ را در سال‌های گذشته منعکس کرده است، در حساب‌های کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: «پلیس شروع به تخریب پناهگاه و منبع‌های آب کرده‌است و می‌گوید: حرکت! حرکت!».

آقای بوچانی در پست دیگری شرایط داخل اردوگاه مانوس را «خطرناک» توصیف کرده و افزوده بود: دست‌کم «دو پناهجو به کمک‌های پزشکی فوری نیاز دارند».

وی ضمن آنکه از بازداشت خود برای مدتی کوتاه خبر داده بود، وزیر مهاجرت استرالیا را به «پروپاگاندا» و «دروغگویی» متهم کرده بود.

بهروز بوچانی در عین حال،‌ از ضرب و شتم شماری از پناهجویان و انتقال آنان به زندانی در «لورنگائوی شرقی، هیل ساید هاوس و هاوس غربی» خبر داد.

شماری از پناهجویان در اردوگاه مانوس هم اقدام به انتشار تصاویر و نوشته‌هایی در شبکه‌های اجتماعی کردند که نشان می‌دهد نیروهای پلیس وارد اردوگاه شدند و ظاهرا در حال بیرون بردن پناهجویان متحصن بودند.

انتشار خبر ورود نیروهای پلیس به اردوگاه مانوس در توئیتر بازتاب یافت و شماری از سیاستمداران و نیز فعالان اجتماعی و حقوق بشری استرالیا از این موضوع انتقاد کردند.

مقام‌های پاپوآ گینه‌نو دو هفته پیش اعلام کرده بودند در صورت لزوم برای تخلیه اردوگاه تعطیل‌شده‌ی مانوس، از صدها پناهجوی باقی‌مانده در آن، به زور متوسل خواهند شد.

دولت استرالیا در پایان مرداد ماه اعلام کرد اردوگاه دایرشده در جزیره مانوس را تعطیل خواهد کرد و طی ۱۲ ماه پس از تعطیلی آن، مبلغی نزیک به ۲۰۰ میلون دلار آمریکا را برای اسکان تقریبا ۸۰۰ پناهجو در پاپوآ گینه‌نو هزینه خواهد کرد.

شماری از پناهجویان به مراکز تازه تاسیس رفته‌اند اما بیشتر آن‌ها با اعلام این موضوع که از امنیت و جان خود، و واکنش مردم محل در هراس هستند، حاضر به ترک اردوگاه فعلی نشدند. این پناهجویان خواستار اعزام خود به کشور سومی هستند.

XS
SM
MD
LG