لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

حملات مصباح و مکارم به روحانی؛ در اسلام حاکم را خدا انتخاب می‌کند نه مردم


آیت‌الله مصباح یزدی و حسن روحانی
آیت‌الله مصباح یزدی و حسن روحانی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه شنبه در قم در پاسخ به گفته‌های حسن روحانی گفت که نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت یکی از دولتمردان گفته که مبنای ولایت از دیدگاه امام اول شیعیان نظر مردم بود ودموکراسی میراث این امام است و این حرف عجیبی است.

او افزوده: «حاکم الهی را خدا باید تعیین کند. شما یک صفحه از نهج‌البلاغه را دیدید. این برای اتمام حجت بود برای آن جمعیت. چرا خطبه‌ها و سخنان دیگر امام علی در موارد دیگر را ندیدید؟»

حسن روحانی، ۲۴ خرداد در مهمانی افطار با اساتید و پزشکان گفته بود: «امیرالمومنین مبنای ولایت و مبنای حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم می‌داند. گفت هرکسی که شما او را برگزینید به‌عنوان ولی خودتان و به عنوان رهبر جامعه من هم اطاعت می‌کنم و اجرا می‌کنم.»

حملات مصباح و مکارم به روحانی: در اسلام حاکم را خدا انتخاب می‌کند نه مردم
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:47 0:00
لینک مستقیم


آیت‌الله مکارم شیرازی در مرداد ۵۸ و در مجلس خبرگان قانون اساسی که برای بررسی نهایی قانون اساسی تشکیل شده بود گفته بود:« وقتی رییس‌جمهوری را مردم انتخاب کردند و رهبر ایران پای آن صحه گذاشت، باید کارهای مملکت به او سپرده شود. اینکه رئیس‌جمهور هم منتخب مردم و هم مورد قبول فقیه و رهبر باشد باز هم کار دست او نباشد معنی ندارد و اما اول شیعیان وقتی مالک اشتر را برای حکومت مصر انتخاب کرد، تمام اختیارات مصر را بدست او سپرد. »

محمدجواد اکبرین:«در دوران آیت‌الله خامنه‌ای مهم‌ترین فردی که هم مخالف دموکراسی است و هم مدافع نظریه مشروعیت الهی قدرت است، آیت‌الله مصباح یزدی است و در راس قدرت نظری نظام قرار گرفت.»

​محمدجواد اکبرین، دین‌پژوه و تحلیلگر سیاسی در پاریس درباره اینکه مشروعیت قدرت در جمهوری اسلامی در دست کیست، می‌گوید: «این دیدگاه که می‌گفتند مشروعیت قدرت از رای مردم نیست و از خداست و مردم فقط زمینه حکم خدا را با رای خود فراهم می‌کنند، این نظریه در دوران آیت‌الله خمینی رواج نداشت. در دوران آیت‌الله خامنه‌ای مهم‌ترین فردی که هم مخالف دموکراسی است و هم مدافع نظریه مشروعیت الهی قدرت است، آیت‌الله مصباح یزدی است و در راس قدرت نظری نظام قرار گرفت.»

محمدجواد اکبرین در ادامه می‌گوید: «در دهه ۷۰ آیت‌الله خامنه‌ای در بازدید از موسسه آقای مصباح گفت ایشان خلأ نظریه‌پردازان نظام را پر کرده است. از آن روز این خطر تهدید کننده شد و نتایج آن را در پدید آمدن جبهه پایداری و جریان‌هایی مثل آقای احمدی‌نژاد و حتی رشد بخشی از جریان‌های شبه فاشیسم را در کشور دیدیم.»

آیت‌الله مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شنبه شب در واکنش به گفته‌های حسن روحانی گفته که اگر یک مسلمان ایرانی اینگونه فکر کند پذیرفته نیست. آقای مصباح یزدی گفته که اگر کسی درس و کتاب خوانده باشد و این حرف‌ها را بزند بعید است. این عضو جامعه مدرسین گفته آقای روحانی باید درباره این مسئله تحقیق می‌کرده بویژه اینکه او سابقه طلبگی هم دارد.

در هفته‌ای که گذشت بگومگوهای رهبر و رئیس‌جمهوری ایران افزایش پیدا کرد. تاجایی که آیت‌الله خامنه‌ای ۱۷ خرداد سند ۲۰۳۰ را بار دیگر غیرمجاز دانست و شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی در جلسه روز سه‌شنبه خود سند ۲۰۳۰ یونسکو را از دستور کار خارج کرد. پس از آن آقای خامنه‌ای از هزینه‌های گزاف سازش صحبت کرد. حسن روحانی هم پاسخ داد که تحمل صلح بسیار دشوارتر از جنگیدن است.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از دوقطبی شدن جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت که نباید تجربه سال ۵۹ و ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر پیش بیاید که به گفته او مردم را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم کرده بود.

حسن روحانی هم در مقابل بر رای و خواست مردم تاکید کرد و گفت:« در این انتخابات شکوهمند بهار ۹۶ عظمت ملی خود را به جهانیان نشان دادیم.»
آیت‌الله مکارم شیرازی شامگاه شنبه همچنین گفت که از روی ناچاری در ایران انتخابات برگزار می‌شود: « پنجاه درصد مردم شرکت می‌کنند و برنده انتخابات هم نصف بعلاوه یک می‌برد. می‌شود ۲۵ درصد. با ۲۵ درصد می‌خواهیم بر صد درصد حکومت کنیم.این حکومت مردم بر مردم است. ما از روی ناچاری و برای حفظ نظام جامعه می‌گوییم باید انتخابات باشد.»

فرخ نگهدار:«« آقای روحانی سرمایه اصلی خود را در ساختار قدرت ناشی از رای مردم می‌بیند»

فرخ نگهدار، تحلیلگر سیاسی در لندن در پاسخ به این سوال که چرا حسن روحانی پس از انتخابات و در افطاری‌های ماه رمضان با اقشار مختلف مردم تا این حد بر اهمیت رای مردم و حمایت آنها تاکید کرده می‌گوید: «آقای روحانی سرمایه اصلی خود را در ساختار قدرت ناشی از رای مردم می‌بیند و واقعا اگر از حق نگذریم، اگر رای مردم درمیان نبود آقای روحانی هم در قدرت نبود. این حقیقتی است که همه با آن موافقند.»

محمدجواد اکبرین دین‌پژوه و تحلیلگر سیاسی در پاریس هم درباره تاکید حسن روحانی برای حضور مردم در صحنه می‌گوید: «آقای روحانی در سخنرانی‌هایی که در ضیافت‌های افطار در جاهای مختلف داشت وجه مشترکش این بود که از مردم می‌خواست که در صحنه بمانند و تاکید می‌کرد که با قدرت مردم به اینجا رسیده است. به نظرم این یک تاکید تئوریک است و از نظر عملی هشدار می‌دهد که اگر یک روز مردم پا عقب بگذارند و در کنار انتقادهایی که دارند، اتحادشان را با دولت حفظ نکنند، صاحبان نظریه مشروعیت الهی قدرت هستند که حاکم خواهند شد.»

به دنبال واکنش‌های چند نفر از اساتید حوزه علمیه قم، علی مطهری نایب‌رئیس مجلس در یادداشتی درباره گفته‌های حسن روحانی نوشت که حرف‌های رئیس‌جمهوری درباره رای مردم بعنوان مبنای حکومت امام اول شیعیان ناظر به مسئله امامت نیست بلکه مقصود او شرط تحقق حکومت امام یعنی رأی و انتخاب مردم است.

محسن غرویان، شاگرد سابق مصباح یزدی هم در گفت‌وگو با وبسایت رویداد ۲۴ در دفاع از حسن روحانی گفته که این برخوردها و استفاده از ادبیات به‌گفته او تند علیه منتخب ملت قطعاً حرام بین شرعی است.

آقای غرویان گفته که یک عده‌ای از مضامین دینی سوءاستفاده می‌کنند و تفسیرهایی به نفع خود انجام می‌دهند که قطعاً خلاف است و نباید صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG