لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف به یمن دستکم ۱۴ تن از جمله هفت کودک را کشت


در جریان جنگ یمن تاکنون ۱۰هزار تن کشته شده‌اند.
در جریان جنگ یمن تاکنون ۱۰هزار تن کشته شده‌اند.

پزشکان و شاهدان عینی می‌گویند که در جریان حمله جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به منطقه‌ای در حومه شهر حدیده، ۱۴ غیرنظامی یمنی از جمله هفت کودک کشته شدند.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که جنگنده‌های ائتلاف روز دوشنبه ۱۳ فروردین یک اردوگاه آوارگان در منطقه الحلی را هدف قرار دادند و عمده کشته‌شدگان اعضای یک خانواده بودند.

یک سخنگوی ائتلاف به رویترز گفت: «ما این گزارش را بسیار جدی می گیریم و به طور کامل بررسی خواهیم کرد، چراکه تمام گزارش ها درباره این حمله از یک منبع است و ما نیازمند بررسی مستقل این اتفاق هستیم، که در حال انجام است».

حدیده در ساحل دریای سرخ، بزرگترین بندر یمن به شمار می‌رود که عمده کمک‌های غذایی و دارویی برای مردم یمن از طریق این بندر وارد می‌شود.

روز ۱۱ فرودین نیز آتش‌سوزی بزرگی بندر حُدِیده که در اختیار شبه‌نظامیان حوثی است را در بر گرفت و انبارهای کمک‌های امدادی و غذایی به جنگ‌زدگانِ یمن را از بین برد.

جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۵ میلادی بین نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن و شورشیان حوثی آغاز شد و سپس حملات عربستان سعودی و متحدانش از جمله امارات عربی متحده به این کشور را در پی داشت.

در جریان این جنگ تاکنون ۱۰هزار تن کشته شده‌اند و آن طور که گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، ۲۲ میلیون نفر از مردم یمن نیازمند کمک‌های غذایی هستند و از این جمعیت حدود ۸٫۴ میلیون نفر در مرز گرسنگی قرار دارند.

سازمان ملل متحد، وضعیت آوارگان ناشی از جنگ داخلی یمن را «فاجعه‌بار» توصیف کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از سوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی متهم است که از شبه‌نظامیان حوثی یمن حمایت کرده و به آنها سلاح می‌رساند. تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها، روز ۱۲ فروردین در پیامی به مناسبت «عید پاک» به موضوع جنگ داخلی یمن نیز اشاره داشت و تاکید کرد: «امروز از درد جنگ یمن و درگیری در خاورمیانه در رنج‌ایم. دردی که مردم بی‌دفاع را در تنگنا قرار داده، در حالی که گفت‌وگو و احترام دوجانبه می‌تواند به اختلافات و خشونت‌ها پایان دهد».

در روزهای گذشته نیز ائتلاف تحت رهبری عربستان اعلام کرد چند موشک پرتاب شده از سوی حوثی‌های یمن را در منطقه نجران رهگیری و منهدم کرده‌ است .

همزمان با پرتاب این موشک‌ها، ترکی المالکی، ‌‌سخنگوی ائتلاف عربستان بار دیگر ایران را متهم کرد که با حمایت خود از حملات موشکی حوثی‌ها امنیت عربستان، منطقه و همه جهان را به خطر می‌اندازد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با محکوم کردن حملات متعدد موشکی توسط حوثی‌ها به خاک عربستان این اقدامات را تهدیدی برای امنیت کل منطقه عنوان کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه به نقل از روزنامه «رای الیوم» بخش‌هایی از گفت‌وگوی محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب جنبش انصارلله یمن، را منتشر کرده که وی در آن گفت‌وگو، تاکید می‌کند که موشک‌های پرتابی از سوی حوثی‌ها به عربستان سعودی موشک‌های تغییر یافته ساخت سوریه و کره شمالی است.

وی افزوده است که «اگر ایران از ما حمایت می‌کرد ما الان در ریاض بودیم».

این در حالی است که نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، آذرماه پارسال باقی‌مانده یک موشک را به عنوان «شواهد غیرقابل انکار» در تأیید این ادعا ارائه داد که موشکی که حوثی‌های یمن در ماه نوامبر به خاک عربستان سعودی شليک کردند ساخت ایران است.

به گفته این مقام آمریکایی، این موشک آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته و مشخصاتش با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

در واکنش به سخنان خانم نیکی هیلی، نماینده آمریکا، محمدجواد ظریف اعلام کرد که درباره آن چه «اتهام جدید آمریکا» علیه ایران نامید، شکایتی به سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.

ایران تا کنون گزارش‌های مربوط به تجهیز تسلیحاتی و موشکی حوثی‌ها را رد کرده است اما به تازگی ،‌محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته که جمهوری اسلامی «کمک مستشاری» در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و ایسنا/ ا.ح /ک.ر

XS
SM
MD
LG