لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

هشدار ولیعهد عربستان در مورد احتمال «جنگ آینده با ایران»


محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع پادشاهی عربستان سعودی
محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع پادشاهی عربستان سعودی

محمد سلمان، ولیعهد عربستان، در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت جورنال، از جامعه جهانی خواست تا برای جلوگیری از رویارویی نظامی در منطقه بر فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه ایران بیفزایند.

او در این مصاحبه که روز پنج‌شنبه، ۲۹ مارس (نهم فروردین)، در وال‌استریت جورنال منتشر شده، افزود که «اگر در تلاش‌های خود در این زمینه موفق نشویم بعید نیست در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده شاهد جنگ با ایران باشیم.»

محمد بن سلمان،‌ ولیعهد و در عین حال وزیر دفاع عربستان سعودی، پیش از سفر خود به آمریکا، سخنانی انتقادی علیه جمهوری اسلامی بیان کرد و در حالی که هم‌اینک در آمریکا به سر می‌بَرَد، در دیدارهای مختلف نظرات مشابهی را اعلام کرده است.

پیش از انجام این سفر، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با برنامه «شصت دقیقه» شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس»‌ گفته بود:‌ «عربستان سعودی به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست، ولی اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد بدون تردید ما نیز به سرعت این کار را خواهیم کرد.»

او در این گفت‌وگو همچنین ایران را به «پناه دادن به عناصر القاعده» متهم کرده بود.

وزارت خارجه ایران به این گفته‌ها واکنش نشان داد و اظهارات ولیعهد عربستان را «وقیحانه» خواند.

حکومت عربستان سعودی از توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران انتقاد کرده که بر اساس آن در ازای محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای ایران، اکثر تحریم‌های بین‌المللی علیه آن کشور لغو شد. اسرائیل هم مخالف توافق اتمی با ایران است.

ولیعهد عربستان همچنین پیشتر و در اظهاراتی کم‌سابقه، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را «هیتلر جدیدی» نامیده بود که «در منطقه خاورمیانه ظهور»‌ کرده است.

ولیعهد ۳۲ سالهٔ عربستان، محمد بن سلمان، امروزه عملاً صحنه‌گردان سیاست داخلی و خارجی این کشور به‌شمار می‌آید.

عربستان سعودی در یمن هم با ایران مشکل جدی دارد. ائتلاف نظامی عربستان سعودی در یمن، مشغول مبارزه با حوثی‌ها است که از حمایت ایران برخوردارند.

با استفاده از وال استریت جورنال، خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، رادیو فردا/ ک.ت./ پ.پ
XS
SM
MD
LG