لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۷

وزارت خارجه ایران اظهارات ولیعهد عربستان را «وقیحانه» توصیف کرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

در واکنش به اظهارات اخیر ولیعهد عربستان سعودی که ایران را متهم به «پناه دادن» به عناصر القاعده کرده‌است، وزارت خارجه ایران این اظهارات را «وقیحانه» نامید و به نوبه خود «تأسیس» سازمان القاعده را به نهادهای اطلاعاتی عربستان نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند، اظهارات اخیر محمد بن سلمان را «دروغ‌پراکنی‌های ناشیانه» خواند و گفت: «نمی‌توان نقش دولت و حاکمان عربستان را در ایجاد خطرناکترین گروه‌های تروریستی تاریخ معاصر و حوادث تروریستی مهمی همچون ۱۱ سپتامبر کتمان کند.»

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که از روز سه‌شنبه سفری سه‌هفته‌ای را به آمریکا آغاز کرده‌است، دو روز پیش از ورود به آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که ایران به نیروهایی از القاعده پناه می‌دهد و آنها را به آمریکا تحویل نمی‌دهد.

او همچنین افزوده بود که پسر اسامه بن لادن که رهبر جدید القاعده است، در ایران ساکن است و با برخورداری از حمایت جمهوری اسلامی، از داخل ایران به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

با این حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، «تأسیس سازمان تروریستی القاعده» را به نهادهای اطلاعاتی سعودی نسبت داده و به گزارش طبقه‌بندی آمریکا در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره کرده است.

روز یازده سپتامبر ۲۰۰۱، بر اثر اصابت چند هواپیمای مسافربری ربوده شده توسط تروریست‌ها به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک و مقر پنتاگون حدود سه هزار نفر کشته شدند.

۱۵ نفر از ۱۹ عامل حملات یازده سپتامبر از اتباع عربستان سعودی بودند، اما ریاض ارتباط آنها با حکومت عربستان را قویاً رد می‌کند و چنین ارتباطی نیز از سوی نهادهای قانونی بین‌المللی به تأیید نرسیده است.

توضیح دربارهٔ ارتباطات القاعده با ایران

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در مورد ارتباطات سازمان القاعده با ایران توضیحاتی داده و گفت: «در سال‌های اول حمله آمریکا به افغانستان و متواری شدن نیروهای القاعده و حضور برخی آنان در منطقه و کشور عربستان، تعدادی از آنها به صورت خودخواسته و غیرقانونی از طریق برخی مرزهای زمینی طولانی ایران با کشور افغانستان وارد ایران شدند که البته دستگیر و متناسب با نوع مدارک و تابعیت‌شان تحویل دولت‌های خود آنها شدند.»

وی افزود: «از جمله دستگیرشدگان تعدادی از خانواده بن لادن بود که به دلیل دارا بودن مدارک و تابعیت کشور عربستان سعودی، موضوع به اطلاع دولت عربستان رسید که با هماهنگی آنها دختر بن لادن تحویل سفارت عربستان در تهران شد و نظر مقامات سعودی این بود که سایر اعضای خانواده بن لادن از همان مرزی که از آن بصورت غیرقانونی وارد ایران شده بودند، اخراج شوند که طبق خواسته آنان به همین شکل عمل شد.»

موضوع ارتباطات خانواده اسامه بن لادن، رهبر کشته‌شده القاعده، با ایران مکرراً در خبرها ذکر شده و در تازه‌ترین مورد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، آبان‌ماه امسال اسنادی را در این باره منتشر کرد.

به هنگام انتشار این گزارش، شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، از قول دو مقام اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که این اسناد نشان می‌دهد ایران به القاعده پیشنهاد اعطای پول و سلاح و آموزش در اردوگاه‌های حزب‌الله لبنان در ازای ضربه زدن به منافع آمریکا در عربستان و منطقه خلیج فارس را داده بود.

سند دیگری حاکی از تنش در روابط ایران و القاعده و بازداشت عناصر این گروه در ایران و نامه بن لادن به آیت الله خامنه‌ای، برای آزادی اعضای خانواده او است.

همچنین یکی از فایل‌ها دربارهٔ مراسم عروسی حمزه پسر بن لادن است که گزارش شده در ایران برگزار شده‌است.

بیل روجیو، یکی از دو پژوهشگر ارشد «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها» که این پرونده و مدارک پیوست آن را مشاهده و مطالعه کرده، در آبان‌ماه در گفت‌وگویی با رادیو فردا در این باره گفت: «می‌دانیم که ایران همچنان به مأموران عملیاتی القاعده اجازه می‌دهد که کارهای خود را از درون ایران پیش ببرند.»

او افزود: «حداقل این‌که، تا آنجایی که این اقدامات برای تضعیف آمریکا در منطقه باشد دولت ایران چشم خود را بر اقدامات آنها می‌بندد.»

پیشتر مایک پمپئو، رئیس پیشین سی‌آی‌ای، نیز ایران را متهم به همکاری با القاعده کرده و گفته بود این اسناد منتشر خواهد شد.

ایران همواره ارتباط با القاعده و پناه دادن به اعضای خانواده اسامه بن لادن را رد کرده است.

سفر بن سلمان به ایالات متحده

بهرام قاسمی روز سه‌شنبه به موضوع سفر ولیعهد عربستان به آمریکا نیز واکنش نشان داده و گفت: «بن سلمان در سفر به آمریکا بطرز وقیحانه‌ای تلاش می‌کند از هر وسیله‌ای برای هموار کردن مسیر رسیدن به تاج و تخت استفاده کند.»

محمد بن سلمان روز سه‌شنبه برای سفری سه‌هفته‌ای وارد آمریکا شده و قرار است در این روز در واشینگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دیدار کند.

انتظار می‌رود مسائل منطقه‌ای ایران و مقابله با «نفوذ» تهران در غرب آسیا، یکی از محورهای گفت‌وگو میان دو طرف باشد.

ولیعهد عربستان طی این سفر علاوه بر واشینگتن به شهرهای نیویورک، بوستون، هیوستون و سانفرانسیسکو نیز سفر خواهد کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در آستانه سفیر بن سلمان در یک نشست خبری گفت که «روابط ما با ایالات متحده از همیشه بهتر است.»

ولیعهد بانفوذ و جوان عربستان، که در حال آماده‌شدن برای منصب پادشاهی سعودی است، در اردیبهشت ماه، میزبان دونالد ترامپ، رئیس جموری آمریکا، بود.

پیشتر اعلام شده است که مقام‌های بلندپایه عربستان، امارات و قطر نیز در فروردین ماه پیش رو با رئیس‌جمهور آمریکا در واشینگتن دیدار خواهند داشت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزار فرانسه، ایرنا و رادیو فردا / پ.پ / ج
XS
SM
MD
LG