لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

جایگاه ۹۷ ایران به لحاظ رقابت‌پذیری سفر در میان ۱۴۱ کشور جهان


دو گردشگر جوان خارجی در میدان نقش جهان اصفهان، عکس یادگاری می‌گیرند.
دو گردشگر جوان خارجی در میدان نقش جهان اصفهان، عکس یادگاری می‌گیرند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نتایج گزارش مجمع جهانی اقتصاد را منتشر کرده که بر اساس آن ایران در میان ۱۴۱ کشور مورد بررسی، جایگاه ۹۷ را ازلحاظ «رقابت‌پذیری سفر و گردشگری» به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، مجمع جهانی اقتصاد از سال ۲۰۰۷ میلادی هر دو سال یک‌بار گزارشی با محور گردشگری و رقابت‌پذیری سفر منتشر می‌کند که هدف آن ارائه تصویری واضح از جایگاه گردشگری در کشورهای مختلف جهان است.

گزارش یاد شده به بررسی وضعیت رقابتی گردشگری ۱۴۱ کشور در چهار بعد آمادگی محیطی، شرایط و چارچوب قانونی گردشگری، زیرساخت و منابع فرهنگی و طبیعی پرداخته است.

در بررسی هر چهار بعد، ۱۴ رکن به‌عنوان شاخص‌های اصلی و ۹۰ گویه (زیرشاخه) لحاظ شده است.

در میان ارکان ۱۴ گانه مورد بررسی مجمع جهانی اقتصاد، بهترین عملکرد ایران در رکن «رقابت‌پذیری قیمتی» به ثبت رسید که ایران در این رکن، رتبه یک را به خود اختصاص داد و ضعیف‌ترین عملکرد در ارکان بررسی‌شده، با کسب رتبه ۱۳۰ به رکن «اولویت‌دهی به سفر و گردشگری» تعلق گرفت.

در میان گویه‌های مورد بررسی در گزارش مجمع جهانی اقتصاد نیز، «شیوع ایدز» با کسب رتبه یک، بهترین گویه در کارنامه گردشگری و رقابت‌پذیری سفر ایران بود.

رتبه‌های بعدی در میان گویه‌های مورد بررسی، «مالیات بر بلیط و هزینه‌های فرودگاهی» با کسب رتبه سوم و «میزان ثبت‌نام در مدارس ابتدایی» با کسب رتبه پنجم، از دیگر نقاط قوت ایران در این گزارش به شمار می‌آمدند.

اما ضعیف‌ترین عملکرد ایران در میان گویه‌های مختلف بررسی‌شده، گویه‌های «تخت‌های بیمارستانی و میزان مشارکت کارکنان زن» بودند که از این لحاظ، جایگاهی بهتر از رتبه ۱۴۰ نصیب ایران نشد.

«اولویت صنعت گردشگری برای دولت» با کسب رتبه ۱۳۵ و گویه «میزان آموزش کارکنان» با ایستادن در جایگاه ۱۳۴ جهان، از دیگر ضعیف‌ترین عملکردهای بخش گردشگری ایران در سال ۲۰۱۵، سال جاری میلادی بودند.

برترین کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در این فهرست، امارات متحده عربی، قطر و بحرین بودند.

ایران در میان ۱۶ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه ۱۲ را به خود اختصاص داده است.

امارات متحده عربی که در قیاس منطقه‌ای صدرنشین این فهرست بود در مقیاس جهانی، نتوانست جایگاهی بهتر از ۲۴ جهان را از آن خود کند.

در مجموع، ایران از لحاظ رکن «رقابت‌پذیری قیمتی» در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، جایگاه برتر را به خود اختصاص داد و پایین‌ترین جایگاه ایران در میان رکن‌های بررسی‌شده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رکن «گشایش بین‌المللی» بوده است.

پس از اعلام خبر توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، از جمله حوزه‌های اقتصادی که مسئولان دولتی نسبت به سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به این بخش، تاکید کرده‌اند بخش گردشگری و پتانسیل‌های موجود در این بخش است.

شماری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی نیز سرمایه‌گذاری در این بخش و کسب درآمد از این حوزه را راه نجات و اقتصاد ایران از رکود فعلی می‌دانند.

با این‌ همه سهم ایران از صنعت گردشگری جهان بسیار اندک و کمتر از یک دهم درصد است.

هفته گذشته، مسعود سلطانی فر در دیدار با یک هیات تجاری و سرمایه‌گذاران فرانسوی در تهران، از اشتیاق ایران برای جذب سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در بخش گردشگری به‌ویژه بخش ساخت هتل و آموزش نیروی انسانی سخن گفت.

همزمان با سفر این هیات تجاری فرانسوی به تهران، روزنامه «گاردین» در گزارشی به نقل از سباستین بازین، مدیر اجرایی «گروه آکور»، از همکاری مشترک این گروه فرانسوی با شرکت ایرانی «آریا زیگورات» برای گشایش دو هتل از مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای «ایبیز» در ایران، خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG