لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

از ائتلاف نیم ساعته تا میتینگ ۱۰۰ هزار نفری


علی اکبر ولایتی یکی از نامزدهای ائتلاف سه گانه
علی اکبر ولایتی یکی از نامزدهای ائتلاف سه گانه
«شاید هر سه عضو ائتلاف پیشرفت در انتخابات ثبت نام کنند و بعد دو نفر به نفع یک نفر کنار بروند.» این را غلامعلی حداد عادل یکی از اعضای ائتلاف سه گانه حداد- ولایتی- قالیباف روز شنبه ۲۴ فروردین ماه سال ۹۲، در نشست خبری خود در محل خبرگزاری فارس به خبرنگاران گفته است.
ائتلاف سه‌گانه‌ای که غلامعلی حدادعادل در آن عضویت دارد، ائتلاف «پیشرفت» نام دارد که از آن‌ها به عنوان نامزدهای مورد تایید آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهری اسلامی ایران یاد می‌شود.
پیش از اینکه غلامعلی حداد‌عادل از احتمال نامزدی و ثبت نام هر سه عضو این ائتلاف سخن بگوید، علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که فقط یکی از آن‌ها و با توصیه رهبر ایران در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد.
غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در عین حال در پاسخ به این پرسش که اگر او نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت نباشد، چه رویکردی خواهد داشت، ‌گفت: «‌ما هیچ شرطی برای شرکت در ائتلاف تعیین نکرده‌ایم و برای کنار رفتن نیز هیچ قول و قراری با فردی که از بین ما سه نفر انتخاب شود نگذاشته‌ایم.»
آقای حدادعادل، در بیان برنامه‌های خود برای تشکیل دولت آینده، تصریح کرده که «دولت آینده را هر کسی تشکیل دهد، پرداخت یارانه‌ها را قطع نخواهدکرد.»
علی اکبر ولایتی، دیگر عضو این ائتلاف نیز که با نشریه «مثلث» سخن می‌گفت درباره شکل گیری ائتلاف پیشرفت گفته، این ائتلاف به پیشنهاد او تشکیل شده است و آن طور که وزیر خارجه دولت‌های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی گفته برای کسب رضایت محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و غلامعلی حدادعادل، نماینده تهران در مجلس، جهت حضور در این ائتلاف تنها «یک ربع ساعت» برای هر کدام وقت گذاشته است.
آقای ولایتی در این گفت‌و‌گو درباره شرط حضور نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده بدون نام بردن از فرد مشخصی گفته کسی می‌تواند در انتخابات شرکت کند که «مرزهای نظام را رعایت کرده باشند. برخی بوده‌اند که مرز‌ها را رعایت نکرده‌اند، در قضیه فتنه - خواسته یا ناخواسته - همدست بیگانه شدند و این مساله کمی نبود. لااقل یک اعتذاری باشد و مشخص شود که کسی خط قرمز‌ها را شکسته، سخنانش با تبلیغات خارجی آگراندیسمان شده و خارجی‌هایی که صلاح ما را نمی‌خواهند با او همراهی کرده‌اند.»
این نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه گفت‌و‌گویش با نشریه «مثلث» پیش بینی کرده که احتمال به اجماع رسیدن اصلاح‌طلبان برای معرفی یک نامزد واحد زیاد نباشد و به گفته اقای ولایتی «اگر هم به اجماع برسند، بعید است که شخصیت برجسته صاحب رایی بیاید که بتواند آن‌ها را به اجماع کامل برساند.»
اما نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان محدود به ائتلاف سه گانه پیشرفت نمی‌شوند، اعضای ائتلاف ۵ گانه اصولگرایان نیز در روزهای اخیر با سفر به شهرهای مختلف از جمله مشهد، در برابر موضوعات مختلف اظهارنظر کرده‌اند.
محمدرضا باهنر یکی از اعضای این ائتلاف در مشهد از درخواست این پنج نفر برای برگزاری جلسه مشترک با ائتلاف سه نفره پیشرفت خبر داد که به گفته او هنوز خبری از سوی آن‌ها نشده است.
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، به طور قطع از میان اعضای این ائتلاف تنها یک نفر به عنوان نامزد نهایی به رقابت‌های انتخاباتی راه خواهد یافت.
پیش از این یحیی آل‌اسحاق یکی دیگر از اعضای این ائتلاف،‌معیار انتخاب نامزد نهایی این پنج نفر را نظرسنجی اعلام کرده بود که قرار است در میانه اردیبشهت ماه امسال برگزاری شود.
محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، یحی آل اسحاق، مصطفی پورمحمدی و محمدحسن ابوترابی فرد اعضای ائتلاف پنجگانه اصولگرایان هستند که به «ائتلاف حداکثری» معروف شده است.
آقای باهنر، عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری احتمالی می‌تینگ یکصد هزار نفری هوادران نامزد دولت در ورزشگاه آزادی، ‌ برگزاری این اجتماع را «غیرطبیعی» توصیف کرد که به گفته او، «حداقل روزی تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد.»
تدارک حضور یکصد هزار نفر در استادیوم آزادی تهران که گفته می‌شود، قرار است تحت عنوان مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی از سوی سازمان میراث فرهنگی روز پنج شنبه جاری، برگزاری شود، تنها انتقاد فعالان سیاسی و رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری را به دنبال نداشته است.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، صبح روز یکشبنه، از برگزارکنندگان این مراسم که او عنوان آن را «خنده دار» توصیف کرد، خواست تا «به مردم دروغ نگویند و اگر می‌خواهند کار انتخاباتی بکنند، صراحتا آن را به مردم بگویند.»
در ماههای اخیر، برگزاری همایش‌هایی همچون «جشن بزرگ هنرمندان» و «درخت دوستی» که با حضور اسفندیار رحیم مشایی در اسفندماه سال گذشته و در پی آن حضور آقای مشایی در سفرهای رییس دولت به سمنان و دیگر شهرستان‌ها با انتقاداتی همراه بوده و برخی این مراسم و حضور مشایی را به سوءاستفاده دولت از امکنات دولتی و بیت المال به نفع نامزد جریان دولت تعبیر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG