لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۴

کشته شدن یک مأمور حفاظت فرودگاه مهرآباد در جریان مانور


سه روز پس از انتشار خبر برگزاری مانور «مقابله با اقدامات تروریستی» در فرودگاه مهرآباد، رسانه‌ها در ایران از کشته شدن یک مأمور حفاظت فرودگاه در جریان این مانور خبر دادند و پس از آن روابط عمومی فرماندهی حفاظت سپاه نیز آن را تأیید کرد.

روزنامه قانون روز سه‌شنبه ششم تیرماه نوشت: «مهدی یزدی از ماموران حفاظت فرودگاه مهرآباد، که در جریان تیراندازی در مهرآباد مجروح شده بود، به شهادت رسیده است.»

روز شنبه، سوم تیرماه، معاون امنیتی استانداری تهران خبر داد که مانور «مقابله با اقدامات تروریستی» در سالن چهار این فرودگاه برگزار شده است.

اکبر قندلو، مسئول روابط عمومی فرماندهی حفاظت سپاه، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس، کشته شدن پاسدار مهدی یزدی از نیروهای حفاظت فرودگاه را تأیید کرده و گفت که وی در مانور امنیتی اخیر فرودگاه مهرآباد از ناحیه سر مجروح شده بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، محسن همدانی دربارهٔ شنیده شدن صدای تیراندازی در ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد گفت که صبح روز شنبه، ۳ تیر، نیروهای مسلح در این فرودگاه یک «مانور محدود داخلی» برگزار کردند.

معاون امنیتی استانداری تهران اعلام کرد که صدای شلیک گلوله نیز مربوط به همین مانور بوده و «جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد».

به گفته آقای همدانی، پس از وقوع دو حادثه «تروریستی» در تهران، نیروهای امنیتی و نظامی مانورهایی را برگزار کرده‌اند و مانور روز شنبه نیز با هدف «افزایش آمادگی برای مقابله با اقدامات تروریستی» در محدوده فرودگاه مهرآباد برگزار شده است.

با این همه تا روز سه‌شنبه جز کانال‌های تلگرامی روزنامه ایران و باشگاه خبرنگاران جوان، هیچ منبعی از مجروح و کشته شدن یک نیروی حفاظت فرودگاه مهرآباد خبر نداده بود.

مانوری برای «محک زدن نیروی های امنیتی»

به نوشته خبرگزاری ایلنا، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از سوی مسافران و افراد حاضر در فرودگاه نشان از آن دارد که مسافران و حتی کارکنان فرودگاه اطلاعی از انجام این مانور و عملیات ضد تروریستی نداشتند و فضای رعب و وحشت در یکی از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد ایجاد شده است.

پس از آن خبرگزاری ایسنا به نقل از یک «مقام آگاه» که نام او ذکر نشده اعلام کرد که این اقدام به این دلیل بدون اعلام قبلی و «به صورت ناگهانی» انجام شده که «در جریان آن نیروهای امنیتی به خوبی محک خورده و شرایط را شبیه‌سازی کنند».

این «مقام آگاه» و معاون امنیتی استانداری تهران دربارهٔ اینکه آیا همه نیروهای امنیتی داخل سالن چهار فرودگاه مهرآباد از این مانور اطلاع داشته‌اند یا نه توضیحی نداده‌اند.

براساس گزارش‌ها، ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد مخصوص خروجیِ مسافران پروازهای داخلی است اما براساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت اعلام پروازهای این فرودگاه، صبح روز شنبه هیچ پروازی از این سالن انجام نشده است.

از سال ۱۳۶۳ یگانی به نام «سپاه حفاظت هواپیمایی» مأموریت جلوگیری از هواپیماربایی و تأمین امنیت بخش‌هایی از فرودگاه‌های ایران را بر عهده دارد.

مهدی یزدی که در مانور فرودگاه مهرآباد کشته شده است
مهدی یزدی که در مانور فرودگاه مهرآباد کشته شده است

XS
SM
MD
LG