لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

تحقیق بلژیک از سه شرکت در مورد ارسال مواد ساخت سلاح شیمیایی به سوریه


بلژیک روز پنجشنبه اعلام کرد سه شرکت را به دلیل احتمال ارسال غیرقانونی مواد شیمیایی برای ساخت جنگ‌افزارهایی چون گاز سارین به سوریه، تحت تعقیب و بازرسی قرار داده است.

دیدیه ریندرز، وزیر خارجه بلژیک گفت این خبر صحت دارد و سه شرکت تحت رسیدگی قرار گرفته‌اند.

پیشتر یک مجله در بلژیک گزارش داده بود به رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه از سال ۲۰۱۳، سه شرکت بلژیکی در خلال سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، ۹۶ تن ایزوپروپانول به سوریه صادر کرده‌اند.

ایزوپروپانول، ماده‌ای شیمیایی است که آزادانه در اروپا قابل دسترسی است و از آن بیشتر به عنوان مایع حلال استفاده می‌شود. اما این ماده مصارف دوگانه دارد و می‌توان از آن برای ساخت گاز سارین هم استفاده کرد. در سوریه از گاز سارین برای حمله نظامی استفاده شده است.

یک خبرگزاری در بلژیک و به نقل از اداره گمرک بلژیک گفته این سه شرکت با «اعلام نادرست تعرفه گمرکی» اقدام به صادرات کرده‌اند.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا بامداد شنبه گذشته در واکنش به «حملات شیمیایی در دوما» به سه مرکز تحقیقاتی شیمیایی و پایگاه نظامی سوریه حمله کردند.

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به سوریه سفر کرده‌اند تا در خصوص «حمله شیمیایی» منتسب به نیروهای دولتی سوریه به شهر دوما در هفتم آوریل تحقیق کنند. کشورهای غربی حکومت بشار اسد را عامل این حمله می‌دانند و می‌گویند ده‌ها نفر در این حمله کشته شده‌اند. اما حکومت سوریه این اتهام را رد می‌کند.

پیشتر و در پاسخ حمله شیمیایی به خان شیخون در سوریه، آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه موشک‌های کروز پرتاب کرده‌ بود.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG