لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

بنی گانتس شکست در تشکیل دولت جدید اسرائیل را پذیرفت


بنی گانتس حزب رقیب لیکود را مقصر اصلی تشدید بن‌بست سیاسی در اسرائیل معرفی کرد.
بنی گانتس حزب رقیب لیکود را مقصر اصلی تشدید بن‌بست سیاسی در اسرائیل معرفی کرد.

بنی گانتس رهبر حزب آبی - سفید در اسرائیل شامگاه چهارشنبه ۲۹ آبان شکست خود را در ماموریت تشکیل دولت جدید این کشور اعلام کرد.

آقای گانتس چند ساعت مانده به پایان مهلت ۲۸ روزه برای تشکیل دولت که اختیار آن را از رئوون ریولین رییس جمهوری این کشور گرفته بود، ناتوانی خود را در یک نشست خبری به مردم اسرائیل آگاهی داد.

بنی گانتس، فرمانده پیشین ارتش اسرائیل، حزب رقیب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو را مقصر اصلی تشدید بن‌بست سیاسی معرفی کرد.

وی گفت بنیامین نتانیاهو کشور را به سوی یک «مسیر خطرناک» می‌کشاند.


حزب آبی- سفید امیدوار بود که در آخرین ساعات مانده به مهلت قانونی تشکیل دولت، آویگدور لیبرمن رهبر حزب راستگرای غیرمذهبی «اسرائیل خانه ما»، به ائتلاف این حزب بپیوندد اما این امید عملی نشد.

آقای لیبرمن ماه گذشته نیز از پیوستن به ائتلاف دولتی به رهبری بنیامین نتانیاهو خودداری کرده بود.

حمایت حزب «اسرائیل خانه ما» که در انتخابات ۲۶ شهریور هشت کرسی به دست آورده بود، برای رسیدن به حداقل حد نصاب لازم برای تشکیل دولت، الزامی بود.

اما آقای لیبرمن چهارشنبه گفت که هم بنی گانتس و هم بنیامین نتانیاهو با خودداری از ائتلاف احزاب‌شان با یکدیگر، عامل تشدید بن‌بست هستند.

آویگدور لیبرمن سال گذشته با خروج از ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو سرآغاز بحران سیاسی شد که با وجود برگزاری دو انتخابات در چند ماه، تاکنون ادامه یافته است.

بنیامین نتانیاهو بعد از انتخابات فروردین مامور تشکیل دولت شد اما شکست او در این امر، به انتخابات بعدی منجر شد.

رییس جمهوری اسرائیل بعد از انتخابات شهریور نیز ابتدا اختیار تشکیل دولت را به آقای نتانیاهو داد و تنها پس از ناکامی مجدد او، این وظیفه را چهار هفته پیش به بنی گانتس سپرد.

هم آقای نتانیاهو و هم بنی گانتس ابتدا با تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از هر دو حزب موافقت کردند اما در مورد چرخشی بودن نخست وزیری و اینکه رهبر کدام یک از دو حزب ابتدا نخست وزیر باشد، به توافق نرسیدند.

حزب آبی و سفید همچنین به دلیل اتهامات قضایی که بنیامین نتانیاهو با آن روبروست، حاضر نشد نخست وزیری او را بپذیرد و حزب لیکود به رهبری آقای نتانیاهو نیز حاضر نشد ائتلاف خود با احزاب کوچک ناسیونالیست و مذهبی افراطی را رها کند.

پیش از کشیده شدن اسرائیل به سوی برگزاری سومین انتخابات در یک‌ سال، تنها این احتمال مطرح است که رییس جمهوری اسرائیل از یولی ادلشتین رییس مجلس این کشور بخواهد که اختیار تشکیل دولت را به یک نماینده دیگر محول کند.

اما طبق قوانین، نماینده دیگری که مامور تشکیل دولت بشود، نه تنها باید در ۲۱ روز این هدف را عملی کند بلکه باید بتواند از حمایت ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو مجلس هم برخوردار شود. این احتمال بسیار ضعیف است.

این نخستین بار در ۷۱ سال موجودیت اسرائیل است که بن‌بست سیاسی، کار را به مداخله رییس مجلس رسانده است.

جروزالم پست سه هفته آتی را «آغاز دوران هرج و مرج» نامید. تشکیل دولت در سه هفته از سوی یک نماینده دیگر، یک احتمال به شدت ضعیف است.

رسانه‌های اسرائیل در پی شکست بنی گانتس در تشکیل دولت تاکید کردند که این شرایط به سود بنیامین نتانیاهو است.

به نوشته تایمز اسرائیل، آقای نتانیاهو از شنیدن بیانیه شکست رقیب‌اش «احساس آسودگی کرد» اما ادعا کرد که دوباره آماده مذاکره با آبی- سفید است.

حزب لیکود معتقد است اگر انتخابات سوم برگزار شود، این بار حزب «اسرائیل خانه ما» و احزاب راست دیگر و نیز حزب آبی- سفید تضعیف خواهند شد و لیکود کرسی‌های بیشتری بدست می‌آورد.

گرچه براساس نظرسنجی‌های روزهای اخیر انتخابات سوم ممکن است وضعیت را تغییر ندهد اما کارزار انتخاباتی جدید به سود بنیامین نتانیاهو در آستانه احتمال ارائه کیفرخواست علیه وی به اتهام فساد مالی است.

دولت کنونی بنیامین نتانیاهو کابینه انتقالی است و تا هر زمان که بحران ادامه یابد، او در مسند نخست وزیری خواهد ماند اما احتمال تشکیل دولتی با اکثریت قوی‌تر در انتخابات جدید، جایگاه او را برای مقابله با اتهامات فساد مالی تقویت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG