لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

جو بایدن «رسما» نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد


جو بایدن در این تصویر از سپتامبر ۲۰۱۹ در جریان یک کنفرانس خبری دیده می‌شود
جو بایدن در این تصویر از سپتامبر ۲۰۱۹ در جریان یک کنفرانس خبری دیده می‌شود

برآورد خبرگزاری اسوشیتدپرس و شبکه سی‌بی‌اس نشان می‌دهد که جو بایدن، معاون پیشین باراک اوباما، توانسته رای دست‌کم ۱۹۹۱ نماینده نیابتی (دلگیت) را کسب کند و در نتیجه رسما به نامزدی خود از حزب دمکرات برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری قطعیت بخشد.

البته آقای بایدن عملا در پی کناره‌گیری برنی سندرز در فروردین ماه از گردونه رقابت‌های درون‌حزبی، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری شناخته می‌شد. با این حال رای‌گیری‌های ایالتی ادامه داشت.

رای‌گیری‌های درونی در هفت ایالت و دی.سی در روز سه‌شنبه در نهایت ۱۹۹۱ «دلگیت» لازم را برای معاون پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا فراهم کرد.

انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد به دلیل شیوع کووید-۱۹ و همچنین برگزاری اعتراضات در پی کشته‌شدن جورج فلوید، مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

پیشتر آسوشیتدپرس گزارش داده بود که در اکثر حوزه‌های انتخابیه شماری کسانی که رای خود را از طریق پست فرستاده‌اند افزایش چشمگیری داشته و همین باعث بروز مشکلاتی شده است.

رقیب آقای بایدن در انتخابات پیش‌رو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواهد بود که برای باقی ماندن در کاخ سفید برای دور دوم باید در انتخابات امسال پیروز شود.

جو بایدن در بیانیه‌ای گفته «باعث افتخار است که در کنار گروهی از نخبه‌ترین نامزدهای حزب دمکرات در تاریخ این حزب به رقابت پرداختم، و باید با افتخار بگویم که ما به‌صورت یک حزب متحد در انتخابات عمومی پیش‌رو شرکت می‌کنیم».

جو بایدن متولد نوامبر ۱۹۴۲ است. او از سیاست‌مداران کهنه‌کار حزب دمکرات است. از سال ۱۹۷۳ تا سال ۲۰۰۹ سناتور ایالت دلاور در سنای آمریکا بود. او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ نیز ۴۷مین معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود.

او پیشتر در رقابت‌های درونی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ شرکت کرده بود که در اولی در نهایت مایکل دوکاکیس و در دومی باراک اوباما به‌عنوان نامزد حزب انتخاب شدند. دوکاکیس در رقابت از جرج بوش پدر شکست خورد و باراک اوباما در رقابت با جان مک‌کین پیروز شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، اواخر فروردین حمایت خود را از آقای بایدن اعلام کرده بود.

انتخابات ایالات متحده در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

منابع: اسوشیتدپرس و رویترز
XS
SM
MD
LG