لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

حمایت بریتانیا و فرانسه از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره اورشلیم


بریتانیا و فرانسه از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مخالفت با تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا درباره اورشلیم (بیت المقدس) تهیه شده است، حمایت می‌کنند.

شورای امنیت به زودی صحنه رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای خواهد بود که مصر آن را تهیه کرده. این قطعنامه تصریح می‌کند که تصمیمات اتخاذشده درباره موقعیت شهر اورشلیم یا همان بیت المقدس «هیچ گونه مبنای قانونی ندارد، بلکه باطل و بی‌اعتبار است و باید لغو شود».

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۲۷ آذر به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که اگرچه انتظار می‌رود ایالات متحده این قطعنامه را وتو کند، اما به نظر می‌رسد که همه دیگر چهارده عضو شورای امنیت یا بیشتر آنها از این قطعنامه رأی حمایت کنند.

این گزارش می‌گوید که فرانسوا دولاتر سفیر فرانسه در سازمان ملل از پیش‌نویس قطعنامه مصر ستایش کرده و آن را «متنی خوب» توصیف کرده که «کاملا همسو با قطعنامه‌های اخیر سازمان ملل است که اجماع جهانی در موردشان وجود دارد».

آقای دولاتر تاکید کرده که فرانسه از این قطعنامه حمایت خواهد کرد و او تصور می‌کند که «اکثریت قاطع» اعضای شورای امنیت نیز چنین کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف خواست جامعه جهانی اورشلیم، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و اعلام کرد که ایالات متحده سفارتخانه خود را در آن شهر بنا خواهد نهاد. این تصمیم اما اعتراضات گسترده‌ای به دنبال داشت به ویژه در میان کشورهای مسلمان و همین طور فلسطینی‌ها.

مصر در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که علیه این سیاست تدارک دیده، بدون اشاره خاص به نام دونالد ترامپ عنوان کرده که شورای امنیت «تأسف عمیق خود را از تصمیماتی که درباره موقعیت اورشلیم، بیت المقدس، گرفته شده است ابراز می‌دارد».

در این حال سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد نیز حمایت کشور خود از قطعنامه مصر را اعلام کرده تا همراه فرانسه، دو کشوری که از متحدان اصلی آمریکا محسوب می‌شوند، این بار برابر واشینگتن قرار بگیرند.

متیو رایکرافت اظهار داشت که متن تهیه شده با موضع بریتانیا در ارتباط با اورشلیم، بیت‌المقدس، همخوانی دارد چرا که لندن نیز معتقد است مسئله این شهر باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.

آقای رایکرافت سپس عنوان کرد که آمریکا علی‌رغم آن که این قطعنامه پیشنهادی را وتو می‌کند، باز همچنان «نقش بسیار مهمی در فرایند صلح خاورمیانه ایفا خواهد کرد».

به جز ایالات متحده، کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه و روسیه نیز از حق وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برخوردارند.

XS
SM
MD
LG