لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

چین از آمریکا خواست فشار بر شرکت‌های چینی را متوقف کند


سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به قرار گرفتن نام غول اینترنتی این کشور، هوآوی، در لیست سیاه آمریکا، واشینگتن را متهم کرد که مدت‌هاست سرکوب شرکت‌های چینی را در دستور کار خود قرار داده و از هیچ تلاشی برای لکه‌دار کردن و فشار بر آنها فروگذاری نمی‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت، در یک فرمان اجرایی ضمن اعلام وضعیت اضطراری ملی، شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی و فناوری از هر شرکتی که «تهدیدی برای امنیت ملی» کشورش باشد منع کرد.

با این فرمان مسیر برای ممنوعیت استفاده از تجهیزات و فناوری هوآوی هموار می‌شود، خصوصا این که بلافاصله بعد از امضای فرمان ترامپ، وزارت دارایی آمریکا نام این شرکت را رسما در لیست تهدیدها قرار داد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به تصمیم آمریکا اعلام کرد این اقدام، مذاکرات تجاری با آمریکا را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. «این کارها نه مایه افتخار است و نه اقدامی عادلانه. دنیا مدت‌هاست که از انگیزه دولت آمریکا مطلع است. از آمریکا می‌خواهیم فشار بر شرکت‌های چینی به بهانه‌های امنیتی را متوقف کند».

حدود ۶.۶ درصد از فروش محصولات هوآوی در آمریکا انجام می‌شود.

بلومبرگ گزارش داده است که تحریم‌های آمریکا «ضربه مهلکی» بر هوآوی وارد خواهد کرد، چرا که مشکل فقط از دست دادن بازار آمریکا نیست، بلکه شرکت‌های آمریکایی از فروش فناوری‌های پیشرفته به این شرکت چینی منع خواهند شد.

در این میان روزنامه گاردین گزارش داده است که تنها آمریکا نیست که شرکت هوآوی را در منگنه قرار داده است.

بریتانیا نیز خرید فناوری‌های اینترنت «فایو جی» از این شرکت را متوقف کرده و نیوزیلند، استرالیا و تایوان نیز دید امنیتی مشابهی با آمریکا نسبت به شرکت هوآوی دارند و محدودیت‌هایی در همکاری با این شرکت وضع کرده‌اند.

آمریکا از حدود یک دهه پیش هوآوی را به «جاسوسی برای دولت چین» و ایجاد ریسک‌های امنیتی برای غرب متهم می‌کند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، این شرکت را متهم کرده که از سوی ارتش و سازمان امنیت ملی چین تأمین مالی می‌شود.

شرکت هوآوی در پاسخ به رویترز گفته‌ است که «این شرکت در مورد اتهامات بی‌اساسی که از قول منابع ناشناس ذکر شده و هیچ مدرکی ارائه نمی‌کند اظهار نظر نمی‌کند».

هوآوی، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان و از سازنده‌های بزرگ تلفن‌های همراه هوشمند است و در زمینه اینترنت «جی ۵» نیز یکی از شرکت‌های پیش‌رو در جهان است.

سال گذشته خانم مِنگ که دختر بنیانگذار شرکت چینی هوآوی است در کانادا بازداشت شد و در حال حاضر به قید وثیقه آزاد و تحت نظر دائمی است.

وزارت دادگستری کانادا در نخستین گام از استرداد مِنگ وانژو، مدیر مالی شرکت هوآوی به آمریکا، مجوز بررسی قضایی استرداد وی به آمریکا را صادر کرده است.

آمریکا همچنین هوآوی را متهم کرده است که از شرکت «پوششی» به نام اسکای‌کام در هنگ‌کنگ برای دادوستد با ایران استفاده کرده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هوآوی با این کار، تحریم‌ها علیه ایران را زیر پا گذاشته و مِنگ وانژو، مدیر مالی هوآوی نیز در مورد رابطه اسکای‌کام با ایران به بانک‌ها «دروغ گفته است».

منابع: بلومبرگ، گاردین، رویترز، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG