لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

چین پس از سه سال قرنطینه دروازه‌هایش را باز کرد


دولت چین، پس از سه سال، از روز یکشنبه ۱۸ دی مقررات قرنطینه و انجام آزمایش فوری پی‌سی‌آر در بدو ورود برای مسافران به این کشور را که شامل چینی‌ها هم می‌شود، لغو کرد.

بدین ترتیب، دروازهای این کشور یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری پس از سه سال حصر در دوران کرونا به سوی دنیای خارج گشوده شد.

دولت چین همچنین از روز ۱۸ دی مقررات قرنطینه در برخی از محله‌های شهرها را که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن زیاد بود، به‌طور کامل لغو کرد و سیاست خود را از «کووید صفر» و جلوگیری از ابتلا به کرونا از راه‌های بسیار سختگیرانه، به واکسیناسیون و درمان تغییر داد.

به‌گزارش رویترز، هزاران تن از مردم چینی ساکن هنگ‌کنگ که سه سال از دیدار با والدین و بستگان خود محروم بودند، روز یکشنبه در نخستین ساعات اجرای سیاست جدید، در ترمینال‌های هوایی و زمینی و دریایی صف کشیده بودند تا به شهرهای گوناگون چین بروند.

چین چند هفته پیش به‌دنبال گسترش اعتراضات مردمی در شهرهای متعدد و دانشگاه‌های برتر آن کشور که از قرنطینه‌های طولانی در خانه‌ها و محله‌های خود به عصیان آمده بودند، به‌طور ناگهانی روز ۱۸ دی را برای دوران جدید زندگی در این کشور و گشایش مرزها اعلام کرده بود.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت بارها در روزهای اخیر از چین خواسته‌ است که داده‌های واقعی مربوط به‌شمار مبتلایان به زیرسویه‌های کرونا را به‌سرعت و با شفافیت در اختیار جامعه جهانی بگذارد، زیرا گزارش‌های متعدد حاکی است که شمار مبتلایان و تلفات در آن کشور بسیار بالاتر از ارقامی است که دولت چین به‌طور رسمی منتشر می‌کند.

داده‌های کمیسیون ملی بهداشت چین که ماه گذشته فاش شد، حاکی بود که شمار مبتلایان به صدها میلیون نفر افزایش یافته و بیمارستان‌های کشور مملو از هزاران بیمار بدحال است.

بسیاری از کشورهای غربی و همسایگان چین در شرق آسیا از روی نگرانی از گسترش دوباره کرونا در پی ورود گردشگران چینی، از هفته گذشته محدودیت‌هایی برای ورود مسافرانِ آمده از چین را اعلام کرده و از جمله خواهان ارائه آزمایش منفی ابتلا به کرونا هستند.

از سوی دیگر، به‌گزارش آسوشیتدپرس، چین حساب کاربری بیش از یک هزار منتقد سیاست‌های تازه این کشور در قبال کووید را بسته یا به حالت تعلیق درآورده است.

از جمله پلت‌فرم رسانه اجتماعی چینی به نام «سینا ویِبو» که محبوبیت دارد، اعلام کرد که پس از بررسی مطالب انتشاریافته در حدود ۱۳ هزار حساب کاربری، بیش از یک هزار و صد حساب را موقتاً یا برای همیشه مسدود کرده‌ است.

حساب‌هایی که مجازات شده‌اند، حاوی مطالب کاربران در انتقاد از کارشناسان، دانشمندان و کارکنان بهداشت و درمان بوده‌ است.

چین اما در آغاز سیاست جدید خود، صدور گذرنامه برای اتباعش و صدور ویزا و مجوز اقامتی برای خارجی‌ها را از سر گرفت. پکن فعلاً برای شمار کسانی که می‌توانند روزانه میان هنگ‌کنگ و چین سفر کنند، سهمیه در نظر گرفته‌ است.

دولت چین همچنین برای سفر شهروندان به کشورهای دیگر فعلاً نوعی سهمیه‌بندی قائل شده و تورهای دسته‌جمعی گردشگری به خارج نیز هنوز امکان‌پذیر نیست زیرا شمار پروازها و صندلی‌ها در کشتی‌های مسافربری محدود است.

با این حال، ارزیابی شده که حدود ۱۱۰ میلیون چینی تا پایان سال میلادی راهی سفر شوند که اگر عملی شود، معادل ۷۰ درصد از شمار سفرهای گردشگران چینی در سال قبل از شیوع کرونا در جهان خواهد بود.

داده‌های یک گروه چینی رزرو پرواز و هتل نشان داده است که تنها یک روز پس از اعلام کاهش محدودیت‌ها در سفر به خارج، رزرو بلیت ۲۵۴ درصد افزایش یافت.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، هنگ‌کنگ، سنگاپور، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، نیوزیلند، استرالیا و کشورهای اروپایی در صدر نقاط محبوب برای گردشگران چینی هستند، هرچند که تجار و فعالان اقتصادی در جستجوی سفر کاری به آمریکا و بریتانیا نیز هستند تا دوباره با اقتصادهای بزرگ جهانی رابطه برقرار کنند.

در این میان دانشجویان چینی نیز با رؤیای تحصیل در آمریکا، استرالیا و بریتانیا به سفر به این کشورها چشم دوخته‌اند.

به گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران امیدوارند که بازگشایی چین، اقتصاد ۱۷ تریلیارد دلاری این کشور را که در سه سال گذشته نرخ رشد آن به کمترین میزان در نیم قرن گذشته سقوط کرد، دوباره تقویت کند.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و رادیوفردا؛ ف.ر / ر.ش
XS
SM
MD
LG