لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

اتهامات شدید رئیس پیشین اف‌بی‌آی به ترامپ در کتابی تازه


دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و جیمز کومی (سمت چپ) رئیس پیشین اف‌بی‌آی
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و جیمز کومی (سمت چپ) رئیس پیشین اف‌بی‌آی

جیمز کومی، رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در کتاب تازه‌ای که قرار است هفته آینده عرضه شود اتهامات شدیدی را متوجه دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده کرده و او را به «دروغ‌گویی» و «رفتار غیراخلاقی» متهم کرده‌ است.

نسخه‌هایی از این کتاب که «وفاداری بیشتر» نام دارد قرار است سه‌شنبه آینده به طور رسمی منتشر شود؛ اما بنابر گزیده‌هایی که در خبرگزاری‌های آمریکایی منتشر شده، جیمز کومی در این کتاب مدعی شده‌ است که رئیس‌ جمهوری آمریکا، «به واقعیت‌ها کاری ندارد» و از افراد می‌خواهد تا به شخص او وفادار بمانند.

این در حالی است که دونالد ترامپ پیش از این در مورد جیمز کومی گفته بود که او فردی «خبرچین» است و هیچگاه از جیمز کومی نخواسته به او ابراز وفاداری کند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، جیمز کومی در کتاب تازه خود به مسائل بسیار شخصی نیز پرداخته و از «دست‌های رئیس‌جمهور، قد او، رنگ پوست او» ایراد گرفته‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا حدود یازده ماه پیش جیمز کومی را از ریاست اف‌بی‌آی برکنار کرد و طی این مدت درگیری سیاسی و لفظی طرفین هم‌چنان ادامه داشته‌است. کومی تا زمان اخراج از سمتش، چهار سال بود که ریاست اف‌بی‌آی را به عهده داشت.

دونالد ترامپ گفته است که کومی را به خاطر «بی‌کفایتی‌اش» در خصوص انجام تحقیقات از پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون برکنار کرده‌است. خانم کلینتون رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و پرونده‌ای در مورد اتهام استفاده او از ایمیل کاری برای موارد شخصی هم‌چنان مفتوح است.

جیمز کومی در زمان برکناری از سمت خود در حال تحقیق پیرامون دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که دونالد ترامپ در آن برنده شد؛ آقای کومی دلیل اخراج خود را با مسئله این تحقیقات مرتبط می‌داند.

تیم انتخاباتی آقای ترامپ متهم است که در جریان انتخابات تماس‌هایی با روسیه داشته‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا اتهام تبانی با روسیه را بارها رد کرده و اضافه کرده که مایل است در مورد گفت‌وگوهایش با جیمز کومی، با ادای سوگند شهادت دهد.

جیمز کومی در کتاب تازه خود اتهامات پیشین خود را تکرار کرده و نوشته‌است که دونالد ترامپ «نسبت به حمله روسیه به دموکراسی آمریکا نگرانی ندارد.»

آقای کومی در این کتاب هم‌چنین بار دیگر این اتهام را مطرح می‌کند که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۳ در سفری به روسیه «با روسپیان» تماس داشته و در اتاق هتل شاهد رفتارهای ناشایستی از سوی آنان بوده است.

این اتهام پیش از این از سوی یک افسر اطلاعاتی بریتانیایی به نام کریستوفر استیل زده شده بود اما هیچ‌گاه صحت آن تأیید نشد. دونالد ترامپ نیز همواره چنین اتهامی را رد و تکذیب کرده است.

آقای کومی می‌گوید که دونالد ترامپ از زمان اخراج او، «تا چندین ماه» سعی در جلب وفاداری کومی داشته است که این اقدام با «سکوت» کومی مواجه بوده است.

دونالد ترامپ و کاخ سفید هنوز واکنشی نسبت به محتوای این کتاب نداشته‌اند. دونالد ترامپ پیش از این جیمز کومی را «فردی دروغ‌گو و عاشق توجه» لقب داده است.

پس از برکناری جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی، اندور مک‌کیب سرپرست اف‌بی‌آی شد اما بلافاصله روابطش با دولت به تیرگی گرایید.

با استفاده از آسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان، خبرگزاری فرانسه، و سی‌ان‌ان. / پ.پ

XS
SM
MD
LG