لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

اِما تامپسون در حمایت از نازنین زاغری تجمع به راه انداخت


نازنین زاغری همراه فرزند خود، گابریلا
نازنین زاغری همراه فرزند خود، گابریلا

اِما تامپسون بازیگر بریتانیایی برنده جایزه اسکار روز شنبه با رهبری یک اجتماع اعتراضی کوچک از دولت بریتانیا خواست برای آزادی نازنین زاغری اقدامات بیشتری انجام دهد و بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور را متهم کرد که وضعیت قضايی خانم زاغری را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش وبسایت خبری رپلر، در جریان اجتماعی که در محله همپستد در شمال لندن، محل سکونت خانواده زاغری- رتکلیف برگزار شد و ریچارد رتکلیف همسر خانم زاغری نیز در آن شرکت داشت، اِما تامپسون گفت وزیر خارجه بریتانیا برای حل این موضوع باید به ایران برود.

او در بخشی از سخنانش افزود: «ما شبکه‌ای از عشق و حمایت برای نازنین و خانواده او هستیم... اگر من با وجود ابتلا به سینه پهلو می‌توانم برای حمایت از یکی از اعضای آزاردیده جامعه به اینجا بیایم پس وزیر خارجه ما نیز می‌تواند با هواپیما به ایران برود و مشکلی که خودش آن را تشدید کرده حل کند.»

نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی بریتانیایی فروردین ۱۳۹۵ هنگامی که همراه با فرزند خردسالش برای دیدار خانواده به ایران رفته بود بازداشت شد.

او به اتهام «توطئه علیه نظام» محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شده است. ماه گذشته دستگاه قضایی ایران اتهامات جدیدی علیه او عنوان کرد و خانم زاغری قرار است روز ۱۹ آذر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» دوباره محاکمه شود.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا متهم شده که وضعیت قضایی نازنین زاغری را وخیم‌تر کرده است. آقای جانسون چند هفته پیش در یکی از کمیسیون های پارلمان بریتانیا گفت خانم زاغری قبل از بازداشت در ایران مشغول تدریس روزنام‌ نگاری بوده است.

اما بنیاد تامسون رویترز که خانم زاغری کارمند آن است چنین ادعایی را رد کرده و و می‌گوید نازنین زاغری هیچ گاه آموزش روزنامه‌نگاری ندیده که بحواهد روزنامه‌نگاری تدریس کند و صرفا برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود.

البته بوریس جانسون بعدا سخنان خود را تصحیح کرد و گفت کاملا مشخص است که خانم زاغری برای مرخصی به ایران رفته بود. او قرار است در سفرش در هفته‌های آینده به ایران در مورد وضعیت خانم زاغری با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند.

اِما تامپسون برنده جایزه اسکار و مادر دو فرزند، از حامیان «نامه سرگشاده مادران» است که از حکومت ایران می‌خواهد نازنین زاغری را هر چه زودتر آزاد کند تا بتواند به دختر خردسالش بپیوندد.

پاسپورت بریتانیایی گابریلا دختر خانم زاغری که اکنون سه ساله است ضبط شده و از زمان بازداشت مادرش او با پدربزرگ و مادربزرگش در تهران زندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG