لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ بیشتر سوریه به توافق رسیدند


وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه تهدید کردند سوریه به دلیل انجام حمله شیمیایی مورد تحریم‌های بیشتر این اتحادیه قرار می‌گیرد. در این جلسه بحث تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و ایران هم مطرح بود ولی توافقی بر سر آن حاصل نشد.

بعد از حمله نظامی مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه تاسیسات مشکوک به فعالیت شیمیایی سوریه، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که موضوع انزوای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، را جدی‌تر دنبال کند.

وزیران خارجه ۲۸ کشور اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۷ فروردین در پایان جلسه خود در لوکزامبورگ اعلام کردند:‌ «تا وقتی که سرکوب در سوریه در جریان باشد، اتحادیه اروپا هم به اقدامات محدود کننده خود علیه این کشور ادامه خواهد داد».

در جریان این جلسه،‌ بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا و ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه در مورد عملیات نظامی در سوریه به دیگر وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گزارش دادند.

در پی وقوع حملات شیمیایی در منطقه غوطه شرقی سوریه، آمریکا همراه با دو متحد دیگرش در شورای امنیت سازمان ملل یعنی فرانسه و بریتانیا، بیش از یکصد موشک به سوی اهدافی در سوریه شلیک کرد. به گفته پنتاگون در این حملات، بخشی از تاسیسات تسلیحات شیمیایی سوریه هدف قرار گرفتند.

بوریس جانسون پس از این جلسه به خبرنگاران گفت:‌ «خیلی مهم است که تاکید کنم حملاتی که ما کردیم، به هیچ‌وجه تلاشی برای تغییر دادن وزنه در جنگ (داخلی سوریه) و یا برای تغییر رژیم نبوده است»‌.

وزیر خارجه بریتانیا گفت:‌ «متاسفم که بگویم جنگ داخلی و دهشتناک سوریه راه خودش را می‌رود. کاری که ما کردیم، دادن پاسخی قاطع بود که ما استفاده از سلاح شیمیایی را تحمل نخواهیم کرد».

وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفتند در راستای تحریم‌های قبلی علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی سوریه که از سال ۲۰۱۱ تصویب شده، محدودیت‌ها را بیشتر خواهند کرد.

گزارش شده که روز دوشنبه و در جلسه‌ای دیگر، وزیران خارجه اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی کردند که مورد توافق قرار نگرفت.

بریتانیا، فرانسه و آلمان درخواست کردند ایران به دلیل حمایت از حاکمیت مرکزی سوریه، مورد اقدامات تنبیهی قرار گیرد. همچنین تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دلیل حمایتش از دولت حاکم در سوریه مورد توافق قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از لوکزامبورگ، در جریان جلسه روز دوشنبه،‌ بیشترین مقاومت برای اعمال تحریم بیشتر بر ایران از سوی ایتالیا ابراز شده است. یک مقام آگاه گفته به خبرنگار رادیو اروپای آزاد گفت: «با توجه به اینکه هنوز در ایتالیا یک دولت تازه بر سر کار نیامده، رم در موقعیتی نیست که تصمیمی این چنین سخت بگیرد و برلین، لندن و پاریس هم نمی‌دانند با چه گروهی در ایتالیا باید مذاکره کنند».

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی نشست خود از ایران، روسیه و ترکیه خواستند برای رسیدن به آتش‌بس و کمک‌رسانی به ۱۳.۱ میلیون نیازمند در سوریه، همکاری کنند.

به استناد گزارش خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در لوکزامبورگ، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG