لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

وام دو میلیارد دلاری ایران از روسیه؛ مجلس مجوز پنج میلیارد دلار دیگر را داد


مجلس شورای اسلامی (عکس از آرشیو)
مجلس شورای اسلامی (عکس از آرشیو)

نمایندگان مجلس ایران روز دوشنبه ۲۹ بهمن و در جریان بررسی بودجه سال ۹۸، مجوز اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه را برای یک سال دیگر تمدید کردند و یک عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد که ایران تاکنون دو میلیارد دلار از روسیه وام گرفته است.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ به دولت اجازه داده بودند که پنج میلیون دلار از روسیه وام بگیرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، گفته بود که بهره این وام دو درصد است.

این مصوبه مجلس پیش از این اعتراض برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

با این حال روز دوشنبه و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ نمایندگان مجلس زمان دریافت این وام را تمدید کردند.

براساس این مصوبه، این وام برای امور زیربنایی و تولیدی با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص پیدا می‌کند.

در همین حال به گفته علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس، معاون وزیر اقتصاد به نمایندگان مجلس اعلام کرده، تاکنون حدود دو میلیارد دلار از روسیه « به صورت مستقیم و یا سرمایه گذاری جذب شده و حدود سه میلیارد دلار باقی مانده است».

براساس گزارش‌ها، تأمین مالی پروژه نیروگاه حرارتی هرمزگان و برقی سازی راه آهن گرمسار، اینچه برون با این وام انجام شده است.

بانک دولتی «توسعه و امور مالی خارجی» روسیه در شهریور ۹۶ قرارداد فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی به منظور تأمین مالی پروژه نیروگاه حرارتی هرمزگان را در حضور مقامات ایران با بانک دولتی «صنعت و معدن» جمهوری اسلامی امضا کرده بود.

این وام بنا به گفته مقامات ایران با نرخ سود ۲٫۷۷ درصد طی یک دوره پنج سال بازپرداخت خواهد شد.

در جلسه روز دوشنبه مجلس محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ نیز گفت: «امسال نیز ما از ۶۵ میلیارد دلاری که در قانون برنامه به دولت اجازه داده شده برای توسعه و احداث طرح‌ها از فاینانس استفاده کند ما سقف ۳۰ میلیارد دلار در نظر گرفته‌ایم».

پیش از این محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، نیز گفته بود که در لایحه بودجه سال آینده دولت اجازه دارد ۳۰ میلیارد دلار از کشورهای خارجی فاینانس دریافت کند.

پس از خروج آمریکا از برجام فاینانس برخی پروژه‌های شرکت‌های خارجی در ایران دچار مشکل شده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، وب‌سایت خانه ملت و رادیو فردا ا /ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG