لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

علی لاریجانی: هیچ مذاکره محرمانه‌ای با آمریکا نداشته‌ایم


رئیس مجلس ایران: ایران با راه حل توقف تحریم‌های غرب علیه ایران در برابر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد موافق است.
رئیس مجلس ایران: ایران با راه حل توقف تحریم‌های غرب علیه ایران در برابر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد موافق است.
در حالی که پیشتر به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره توافق ایران و آمریکا بر سر مذاکره دوجانبه هسته‌ای، هر دو کشور این خبر را تکذیب کرده‌اند، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز تأکید کرد که «هیچ مذاکره محرمانه‌ای» میان ایران و آمریکا برگزار نشده است.

به گزارش دوم آذرماه خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبکه الجزیره در تهران، در خصوص مذاکره محرمانه ایران و آمریکا گفت: «ایران هیچ‌گونه مذاکره محرمانه‌ای با آمریکا نداشته و هر مذاکره‌ای در این موضوع به صورت علنی برگزار می‌شود.»

وی در ادامه تأکید کرد که در حال حاضر مواضع طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای «واضح نیست».

اظهارات در مورد مذاکره ایران و آمریکا یا برقراری روابط میان دو کشور در چند وقت اخیر بارها به گوش خورده است.

نیویورک‌تایمز مهرماه سال جاری در گزارشی به نقل از «مقام‌های ناشناس آمریکایی» در دولت باراک اوباما گزارش کرده بود که آمریکا و ایران برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته‌ای ايران توافق کرده‌اند. ۲۹ مهرماه،‌ کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز اوایل مهرماه در سفر به نیویورک اعلام کرد که روابط ایران و آمریکا «باید بهبود پیدا کند».

این اظهارات آقای احمدی‌نژاد از یک سو اعتراض نمایندگان مجلس را به همراه داشت و از دیگر سو نیز، علی‌اکبر ولایتی چند روز پس از این سخنان تأکید کرد که سیاست کلی ایران در قبال آمریکا تغییری نکرده است.

با این‌ حال محمود احمدی‌نژاد ۱۸ آبان‌ماه نیز در اندونزی اظهار کرد که پرونده هسته‌ای ایران دیگر موضوعی حقوقی نیست و تبدیل به یک «موضوع سیاسی» شده است و باید «در رابطه بین ایران و آمریکا حل و فصل شود».

در همین روز روسیه نیز از گفت‌و‌گوی مستقيم تهران و واشينگتن برای حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی استقبال کرد.

پس از آن علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، ۲۲ آبان‌ماه تأکید کرد که تصمیم انجام گفت‌و‌گوی جامع و سیاسی با آمریکا تنها با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

در این میان، روزنامه اعتماد نیز ششم آبان‌ماه به «ادعای برخی رسانه‌ها» مبنی بر «سفر محرمانه علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، و حسین طائب، از مقام‌های سپاه پاسداران، به آمریکا برای گفت‌و‌گو «در زمینه برنامه‌ هسته‌ای ایران» اشاره کرد.

علی‌رغم این گزارش‌ها، علی‌ لاریجانی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره برگزاری هرگونه مذاکره محرمانه میان ایران و آمریکا را رد کرد.

آقای لاریجانی در این گفت‌و‌گو همچنین با اظهار این که ایران با راه حل «توقف تحریم‌های غرب علیه ایران در برابر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد» موافق است، گفت: «اما متأسفانه آنها (طرف غربی) به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.»

غرب برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته و اقتصاد جمهوری اسلامی را به شدت تحت فشار قرار داده است. با این‌ حال آقای لاریجانی معتقد است که تحریم‌ها تأثیر زیادی نداشته‌اند.

وی در گفت‌وگوی خود با الجزیره گفت: «تأثیر تحریم‌ها به اندازه‌ای نیست که غربی‌ها از آن دم می‌زنند. واقعیت این است که علاوه بر تحریم‌ها، سوء مدیریت اقتصادی نیز در ایجاد شرایط اخیر اقتصادی دخیل بوده است و من تأثیر این مورد را بیشتر از تحریم‌ها می‌دانم.»

رئیس مجلس ایران این گفت‌وگو را پیش از سفر خود به سوریه انجام داد. آقای لاریجانی روز جمعه، سوم آذرماه، با همراهی شش نماینده مجلس وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد.

وی پیش از ترک ایران، هدف از سفر به دمشق را «یافتن راه حل برای سوریه» و «رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای» عنوان کرد.

رئیس مجلس ایران پس از سوریه، به لبنان و ترکیه سفر می‌کند.
XS
SM
MD
LG