لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

کری: توافق با ایران اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کشورش عمیقا به حفظ امنیت در اسرائیل متعهد است.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کشورش عمیقا به حفظ امنیت در اسرائیل متعهد است.
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید هرگونه توافق هسته‌ای با ایران نه تنها به امنیت اسرائیل ضربه‌ای نمی‌زند٬ بکه از شدت خطراتی که این کشور را تهدید می‌کند نیز خواهد کاست.

به گزارش آسوشیتد پرس٬ جان کری روز دوشنبه٬ ۲۷ آبان‌ماه در مقر وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «نخست‌وزیر نتانیاهو باید نگرانی‌های خود را ابراز کند و حق آن را دارد که علنا نظرات خود را بیان کرده و از آن‌چه به نظرش به نفع او و کشورش است٬ دفاع کند.»

آقای کری که در کنفرانسی خبری به همراه همتای ترک خود٬ احمد داووداغلو٬ این اظهارات را بیان می‌کرد٬ با این‌حال تاکید کرد که به آقای نتانیاهو و مردم و سیاستمداران اسرائیلی این اطمینان را می‌دهد که ایالات متحده عمیقا به حفظ امنیت اسرائیل متعهد است و افزود: «به عقیده من٬ هیچ یک از اقدامات کنونی ما اسرائیل را در معرض خطر بیشتر قرار نخواهد داد و در واقع ما باور داریم که از شدت خطرات هم خواهد کاست.»

آخرین گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۵+۱ در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آبان‌ماه در ژنو سوئیس برگزار شد. این مذاکرات اگرچه با توافقی هسته‌ای همراه نبود٬ موجی از گمانه‌زنی‌ها درباره امکان رسیدن به توافقی هسته‌ای در آینده را به راه انداخت.

به دنبال این گمانه‌زنی‌ها و تاکید طرفین گفت‌و‌گو بر «مثبت بودن» مذاکرت٬ بنیامین نتانیاهو به شدت مخالفتش با هرگونه توافق با ایران را ابراز کرده و آن را به ضرر اسرائیل و به نفع ایران دانست. فرانسه نیز٬ همصدا با اسرائیل تاکید کرده است که زمان توافق هسته‌ای با ایران فرا نرسیده است.

اخیرا تسیپی لیونی، از مقام‌های دولت نتانیاهو، گفته است که تحرکات دو کشور فرانسه و اسرائیل مانع از امضای توافق‌نامه‌ای در آخرین دور مذاکرات شد.

قرار است دور جدید گفت‌و‌گو‌ها بار دیگر از ۲۹ آبان‌ تا اول آذر در ژنو برگزار شود.

جان کری روز دوشنبه در خصوص مذاکرات پیش‌رو گفت: «من انتظار ویژه‌ای از مذاکرات ژنو ندارم٬ جز این‌که این مذاکرات با نیت خوب برگزار شود و نخست قدم برای توافق برداشته شود. امیدوارم که ایران اهمیت حضورش در ژنو با آمادگی برای ارائه سندی در اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای اش را درک کند.»

فرانسوا اولاند٬ رئیس جمهور فرانسه ۲۶ آبان‌ماه پس از دیدار با همتای اسرائیلی خود و بنیامین نتانیاهو٬ توافق هسته‌ای با ایران را موکول به چهار شرط کرد؛ نظارت بین‌المللی بر تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران٬ تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران٬ توقف ساخت رآکتور آب سنگین اراک و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران.

این در حالی است که محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران ۲۷ آبان‌ماه تاکید کرد که حق غنی‌ساز ایران قابل مذاکره نیست.
XS
SM
MD
LG