لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

ارتش مالزی: هواپیمای گمشده تغییر مسیر داده بود


هواپیمای ویتنام در حال جست‌و‌جو بر فراز آب‌ها به دنبال یافتن سرنخی از هواپیما مفقود شده- ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۲
هواپیمای ویتنام در حال جست‌و‌جو بر فراز آب‌ها به دنبال یافتن سرنخی از هواپیما مفقود شده- ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۲
ارتش مالزی معتقد است که هواپیمای مسافربری این کشور که چهار روز پیش مفقود شده٬ در آسمان مسیر پرواز خود را تغییر داده است. در حالی که هنوز هیچ سرنخی از این هواپیما پیدا نشده٬ سازمان سیا می‌گوید نمی‌توان احتمال تروریستی بودن این واقعه را رد کرد.

یک مقام ارشد ارتش مالزی روز سه شنبه٬ ۲۰ اسفندماه به خبرگزاری رویترز گفت که به باور ارتش پس از آخرین تماس این هواپیما با مرکز کنترل ترافیک هوایی مالزی٫ این هواپیما به سمت غرب تغییر مسیر داده و صدها کیلومتر در این مسیر پرواز کرده است.

این مقام ارشد می‌گوید هواپیمای مزبور پس از رسیدن بر فراز شهر ساحلی «کوت بهارو» در شمال شرق مالزی٬ ارتفاعش را کم کرده٬ به سمت غرب و تنگه مالاکا تغییر مسیر داده است.
یک منبع غیرنظامی آگاه به تحقیقاتی که در خصوص این هواپیما در جریان است می‌گوید این یکی از فرضیه‌هایی است که در دست بررسی است؛ فرضیه‌ای که در صورت قطعی شدن٬ احتمال بروز نقص شدید ناگهانی را رد می‌کند٬ زیرا بر اساس این فرضیه٬ این هواپیما پس از تغییر مسیر صدها کیلومتر پرواز کرده است.

پرواز «ام‌اچ۳۷۰» هواپیمایی مالزی با ۲۳۹ مسافر و خدمه ۳۰ دقیقه پس از نیمه شب ۱۷ اسفندماه از کوالالامپور به مقصد پکن از زمین برخاست اما حدود یک ساعت بعد از رادار محو و ناپدید شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان٬ هواپیمای بویینگ ۷۷۷ (مدلی که اکنون مفقود شده است) یکی از امن‌ترین هواپیماهای جهان است٬

به گفته پلیس مالزی و پلیس بین‌الملل٬ اینترپل٬ این هواپیما از جمله حامل دو جوان ایرانی بود که با گذرنامه دزدی در حال سفر بودند.

پلیس مالزی این دو تن را «پوریا نورمحمدی ۱۹ ساله» و «سید محمدرضا دلاور ۲۹ ساله» معرفی کرده و گفته است که آقای نورمحمدی قصد داشته به آلمان پناهنده شود. اینترپل سن این افراد را ۱۸ و ۲۹ اعلام کرده است.

«رونالد کی. نوبل»، دبیرکل اینترپل افزوده‌است که اطلاعات تازه‌ای که از این دو شهروند ایرانی به‌دست آمده «از احتمال تروریسم به عنوان دلیل ناپدید شدن این هواپیما کاسته است.»

با این‌حال جان برِنِن٬ رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا٬ سیا٬ روز سه‌شنبه تاکیدکرد که مقام‌های اطلاعاتی نباید احتمال دخیل بودن عملیات تروریستی در ناپدید شدن هواپیمای مالزی را رد کنند و افزود: «شما نمی‌توانید هیچ تئوری‌ای را رد کنید.»

پلیس مالزی تاکید کرده است که به نظر نمی‌رسد این افراد با گروهی تروریستی مرتبط باشند٬ اما وی با این‌حال احتمال ربوده شدن هواپیما را رد نکرده و گفته است که تا تکمیل شدن تحقیقات٬ تمامی احتمال‌ها بررسی می‌شود.
XS
SM
MD
LG