لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

هشدار آمریکا و آلمان به روسیه درباره تشدید تحریم‌ها


باراک اوباما و آنگلا مرکل در کاخ سفید- ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳
باراک اوباما و آنگلا مرکل در کاخ سفید- ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳
در حالی که درگیری‌های بین‌ نیروهای اوکراین و هواداران روسیه در شهرهای شرقی اوکراین شدت گرفته است٬ آمریکا و آلمان نسبت به تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه هشدار داده‌اند. در عین حال شورای امنیت نشستی اضطراری درخصوص بحران اوکراین برگزار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما٬ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه٬ ۱۲ اردیبهشت‌ماه اظهار کرد که در صورتی که مسکو مانع از برگزاری انتخابات پیش‌رو در اوکراین شود٬ بر شدت تحریم‌ها علیه روسیه خواهد افزود.

آقای اوباما این سخنان را پس از گفت‌و‌گو با آنگلا مرکل٬ صدراعظم آلمان٬ در کاخ سفید اظهار کرد و به گفته رویترز خانم مرکل نیز از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کرده و گفته است که آمریکا و اتحادیه اروپا در این خصوص به صورت هماهنگ پیش خواهند رفت.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین ۴ خردادماه (۲۵ ماه مه) برگزار شود.

هشدارها در خصوص تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در حالی مطرح می‌شود که روز جمعه در پی شدت گرفتن درگیری‌ها میان ارتش اوکراین و نیروهای جدایی‌طلب حامی روسیه در شهر اسلوویانسک و سرنگونی دو هلی‌کوپتر اوکراین از سوی جدایی طلبان٬ دولت موقت اوکراین اعلام کرد که تعدادی زیادی در این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

در همین روز به گزارش رویترز شورای امنیت به درخواست روسیه٬ سیزدهمین نشست اضطراری خود در ارتباط با اوکراین را برگزار کرد.

در این نشست در حالی که ویتالی‌ چورکین٬ نماینده روسیه در سازمان ملل خواستار توقف تمامی خشونت‌ها در اوکراین شد٬ اعضای غربی شورا روسیه را متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از جدایی طلبان حامی روسیه در اوکراین کردند.

با بالا گرفتن تنش‌ها میان اوکراین و روسیه٬ مسکو به «کی یف» در خصوص فروش گاز نیز هشدار داده است.

در همین خصوص روز جمعه روسیه گفت در صورتی که اوکراین مبلغ گاز آتی مورد نیاز خود را به روسیه تا ۳۱ ماه مه (۱۰ خردادماه) پیش‌پرداخت نکند٬ در ماه ژوئن صادرات گاز به اوکراین را متوقف کند.

روسیه در حالی در خصوص قطع صادرات گاز به اوکراین هشدار داده است که یک سوم گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا از سوی مسکو تامین می‌شود و حدود نیمی از این میزان از کانال اوکراین وارد اتحادیه اروپا می‌شود.

مسکو در عین درخواست پیش‌پرداخت برای صادرات آینده گاز به اوکراین٬ بر پرداخت بدهی‌های گازی این کشور نیز تاکید کرده است. به گفته گازپروم روسیه٬ اوکراین حدود ۳.۵ میلیارد دلار به این شرکت بدهکار است.

اوکراین برای پرداخت این بدهی‌ها و همچنین اجرایی کردن طرح‌های دولت جدید نیاز به کمک مالی دارد که در همین راستا صندوق بین‌المللی پول ۱۱ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که ۱۷ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.
XS
SM
MD
LG