لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

تلاش فرانسه برای احیای دوباره مذاکرات صلح خاورمیانه


آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه
فرانسه با غیر قابل تحمل خواندن روابط کنونی فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، اعلام کرده که در تلاش است تا پیش از نشست پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل، مذاکرات نیمه‌تمام صلح خاورمیانه را بار دیگر احیا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه پس از ملاقات با سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در رام‌الله، مقر این تشکیلات، اعلام کرد که امیدوار است تا پیش از پایان ماه ژوئیه، طرفین اسرائیلی و فلسطینی در پاریس و بر مبنای طرح پیشنهادی باراک اوباما با یکدگیر مذاکره بکنند.

باراک اوباما ۲۹ اردیبهشت‌ماه، در سخنرانی خود در تشریح سیاست‌های جدید دولتش در مورد خاورمیانه، با تأکید بر حق فلسطینیان برای برخورداری از یک دولت فراگیر و مستقل گفت کشور فلسطین باید در مرزهای شناخته شده قبل از جنگ ۱۹۶۷ استقرار یابد.

آلن ژوپه نیز روز پنجشنبه با تأکید بر از سر‌گیری مذاکرات بر اساس این طرح، تأکید کرد که وضعیت بیت‌المقدس (اورشلیم) و موضوع حق بازگشت فلسطینیان مهاجر به سرزمین دیرینه خود که اکنون درون مرزهای اسرائیل قرار می‌گیرد فعلا برای یک‌سال به تعویق می‌افتد.

آقای ژوپه که چهارشنبه هفته گذشته نیز با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگرانی فلسطینی در رم دیدار کرده بود، بدون اعلام نظر محمود عباس در این زمینه اعلام کرد که به آغاز مذاکرات و پیش‌روی در مسیر حل موضوع مورد مناقشه میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها امیدوار است.

محمود عباس نیز پس از دیدار با آلن ژوپه به خبرگزاری رویترز گفت که موافقت اسرائیل با مذاکره بر سر مرزهای شناخته شده در سال ۱۹۶۷، می‌تواند به تداوم مذاکرات کمک کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تا این لحظه تأکید کرده است که با بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ موافق نیست.

آلن ژوپه روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورتی که در مذاکرات صلح خاورمیانه تا ماه سپتامبر پیشرفتی حاصل نشود، رسیدگی به این مسئله در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بسیار دشوار خواهد بود.

محمود عباس که سال گذشته به دلیل از سرگیری خانه‌سازی یهودیان در کرانه باختری رود اردن از مذاکرات صلح با اسرائیلی‌ها کنار کشیده بود، تأکید کرده است که در صورت خودداری اسرائیل از آغاز گفت‌و‌گو درباره «مسائل اساسی»،‌ در جریان نشست پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، از این مجمع درخواست خواهد کرد تا تشکیل کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

فلسطینی‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که از میان ۱۹۲ عضو سازمان ملل، در یک رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، موافقت اکثریت قاطعی از اعضای این سازمان را برای استقلال کشور فلسطین با خود همراه خواهد کرد.

تاکنون ۱۱۲ کشور، فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و فلسطینی‌ها امیدوار هستند که تا شهریور، این شمار به ۱۳۵ کشور افزایش یابد، که بیش از دو سوم از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل است، با این‌حال در صورت حمایت قاطع این اعضا از، کشوری با نام فلسطین بدون تأیید نهایی شورای امنیت نمی‌تواند به عضویت کامل سازمان ملل در بیاید.
XS
SM
MD
LG