لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

مصلحی خواستار معرفی افراد مرتبط با «بنیاد رون آراد» به وزارت اطلاعات شد


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
وزیر اطلاعات ایران روز دوشنبه اسرائیل را متهم کرد که در قالب یک بنیاد «بشر دوستانه» به نام «رون آراد» به جاسوسی در ایران مشغول است و از افرادی که با این بنیاد ارتباط برقرار کرده‌اند خواست خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنند.

حیدر مصلحی روز دوشنبه، ۱۰ بهمن، در خصوص فعالیت این سایت گفت که اسرائیل از «۲۰ سال پیش» در ایران و کشورهای اطراف این بنیاد را در قالب NGO راه‌اندازی کرده است.

وی اظهار داشت: این سایت با «ظاهری فریبنده و بشردوستانه» به دنبال جذب افراد است تا از این طریق «کار اطلاعاتی یا اقدامات مختلفی که در کشورهای اسلامی انجام می‌شود» را رصد کند.

آقای مصلحی افزود: «گردانندگان این سایت سعی می‌کنند افراد را با پول بفریبند. خوشبختانه تقریبا تمام کسانی که از کشور خودمان با این سایت ارتباط برقرار کرده‌اند و بعضا فریب این سایت را خورده‌اند، شناسایی کرده‌ایم.»

اشاره آقای مصلحی به بنیاد اسرائیلی «بورن تو فریدام» (Born to Freedom) است که به نوشته وبسایت رسمی این بنیاد، در جستجوی سربازان مفقود شده اسرائیلی، از جمله رون آراد است و در ازای دریافت اطلاعات در مورد هرکدام از سربازان مورد نظر مبلغ ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

در حال حاضر این بنیاد به دنبال هفت سربازی است که پنج نفرشان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی و دو نفرشان در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مفقود شده‌اند.

در میان این هفت نفر نام رون آراد، کمک خلبان اسرائیلی نیز به چشم می‌خورد که به نوشته این بنیاد در سال ۱۹۸۶ در لبنان مفقود شده است.

این بنیاد معتقد است که رون آراد در ایران یا لبنان و در دست نیروهای تحت حمایت ایران است.

وزیر اطلاعات ایران روز دوشنبه با اعلام خبر دستگیری افراد مرتبط با این وبسایت در ایران گفت که بخشی از این افراد برای «نفوذ در سیستم اطلاعاتی موساد مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند».

وی در ادامه از افرادی که با این سایت ارتباط برقرار کرده‌اند خواست که خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنند.

آقای مصلحی افزود: «افرادی که فریب این سایت را خورده‌اند اگر تا قبل از ۲۲ بهمن‌ماه خود را معرفی کنند و با سیستم اطلاعاتی همکاری داشته باشند به طور یقین تخفیفاتی درباره آن‌ها صورت خواهد گرفت.»

وی تأکید کرد که دستگاه قضایی برای افرادی که خود را معرفی نکنند، «مجازات‌های سنگینی» در نظر خواهد گرفت.

آقای مصلحی همچنین تأکید کرد که افراد دستگیر شده متناسب با «میزان اطلاعاتی که در اختیار سرویس اطلاعاتی» اسرائیل قرار داده‌اند، مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

رسانه‌های جمهوری اسلامی پیشتر و در تاریخ ۷ دی‌ماه از اعدام فردی موسوم به علی اکبر سیادت به اتهام «جاسوسی» برای موساد خبر دادند.

پیشتر و در آذرماه سال ۱۳۸۷ نیز خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند که یک ایرانی به نام علی اشتری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل از طریق عرضه امکانات «مخابراتی، حفاظتی و امنیتی» به نهادهای حکومتی آن کشور به دار آویخته شده است.
XS
SM
MD
LG