لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

علی فدوی: برای آمریکایی‌ها سر سوزنی قدرت قائل نیستیم


علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران
علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌گوید آمریکا «توان حمله نظامی به ایران را ندارد» و جمهوری اسلامی نیز «برای آمریکایی‌ها سر سوزنی قدرت قائل» نیست.

به گزارش روز یک‌شنبه پنجم اردیبهشت خبرگزاری ایسنا، آقای فدوی که در یک کنگره سخن می‌گفت اظهار کرد: «الان ۵۰ ناو آمریکایی در خلیج فارس وجود دارد که با ناوهای هم‌پیمانانش ۶۳ ناو می‌شوند، اما ما به اندازه سر سوزنی برای آمریکایی‌ها قدرت قائل نیستیم.»

این فرمانده سپاه در سخنان خود به بازخوانی وقایع «طبس» و حمله به سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ در ایران پرداخته و آن‌ها را «بلای خداوند» تفسیر کرده‌است.

به گفته وی با وجود «گسترده‌تر شدن ابعاد دشمنی آمریکا و دیگر مستکبران» با ایران، «وعده الهی بر این است که حق بر باطل پیروز می‌شود.»

این فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنان خود دربارهٔ توان نظامی جمهوری اسلامی سخن گفته و افزوده «آمریکایی‌ها مطمئن شده‌اند که در انقلاب این قوت و توان وجود دارد که آن‌ها به هیچ عنوان در برابر آن به پیروزی دست پیدا نمی‌کنند.»

وی اضافه کرده «آمریکایی‌ها نمی‌توانند بسیاری از مواردی که در ایران وجود دارد را درک کنند که مهم‌ترین آن این است که در فلسفه آمریکایی‌ها، خدا، پیامبر، شهید و شهادت و امام وجود ندارد.»

علی فدوی در سال‌های اخیر از جمله فرماندهان نظامی است که حملات تند و صریحی علیه آمریکا و مقام‌های این کشور بیان می‌کند.

در دوران فرماندهی فدوی بر نیروی دریایی سپاه، تنش‌های لفظی میان نیروهای دریایی سپاه و آمریکا در منطقه افزایش یافته و نیروی دریایی سپاه در چندین نوبت اقدام به بازداشت ملوانان خارجی به خصوص نیروهایی آمریکایی در خلیج فارس کرده‌است.

آخرین مورد این بازداشت‌ها مربوط به دستگیری گروهی از ملوانان آمریکایی در ۲۲ دی ماه سال ۱۳۹۴ بود.

در آن زمان نیز علی فدوی، بازداشت سربازان آمریکایی را «وظیفه نیروی دریایی سپاه» اعلام کرده و گفته بود که «سال‌های طولانی این وظیفه را انجام داده‌ایم.»

فدوی افزوده بود که «این دستگیری، چهارمین دستگیری نظامیان آمریکایی و انگلیسی در آب‌های ایران محسوب می‌شود.»

علی خامنه‌ای نیز چندی پیش بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج فارس را اقدامی «شجاعانه و ستایش‌برانگیز» خوانده و از آن تمجید کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین به فرمانده نیروی دریایی سپاه و چهار فرمانده دیگر که در بازداشت دو شناور آمریکایی مشارکت داشتند، نشان فتح اعطا کرد.

بازداشت ملوانان آمریکایی و پخش فیلم دستگیری آنان از رسانه‌ها، به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کشیده شد و نامزدهای جمهوری‌خواه به سیاست باراک اوباما در قبال ایران انتقاد کردند.

XS
SM
MD
LG