لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

«سفره ایرانیان» طی ده سال «۲۵ تا ۳۰ درصد» کوچک‌تر شده‌است


به گزارش بانک مرکزی قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه ۹۳ به نسبت سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته‌است
به گزارش بانک مرکزی قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه ۹۳ به نسبت سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته‌است

روزنامه‌های داخلی ایران با استناد به آمارهای بانک مرکزی از «کوچکتر شدن سفره ایرانیان» به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد طی ۱۰ سال گذشته خبر می‌دهند.

روز یکشنبه ۲۳ شهریور روزنامه تعادل در این خصوص نوشت که «آمار ارایه شده توسط بانک مرکزی در هزینه‌های مصرفی خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ از «کوچک شدن ۲۵ درصدی سفره مردم» حکایت دارد.

روزنامه شرق نیز روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریور در گزارشی نوشت که متوسط مقدار مصرف سالانه اقلام خوراکی و آشامیدنی خانوارهای ایران در مدت ۱۰ سال گذشته «۳۰ درصد کاهش» یافته‌است.

این درحالی است که به گزارش بانک مرکزی ایران قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه سال ۹۳ به نسبت سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته‌است.

روزنامه شرق در گزارشی خبر داد که میزان مصرف سالانه اقلام خوراکی و آشامیدنی خانوارهای ایرانی از ۱۳۹۲ کیلوگرم در سال ۸۲ به ۹۸۱ کیلوگرم در سال ۹۱ رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۲۹٫۵ درصدی غذای مردم ایران است.

به گزارش این روزنامه طی ۱۰ سال مورد بررسی، تمام اقلام اساسی نظیر گوشت قرمز، نان، برنج، روغن و تخم‌مرغ به جز گوشت پرندگان بین ۲۷ تا ۳۷ درصد کاهش مصرف داشته‌اند و مصرف شیر نیز که ماده غذایی بدون جایگزین خوانده می‌شود؛ ۳۱ درصد کاهش یافته‌است.

پیش از این آمارهایی درباره میزان کم مصرف شیر و گوشت در ایران در مقایسه با آمارهای جهانی منتشر شده‌است.

خبرگزاری دولتی ایرنا ۲۱ شهریور در گزارشی با عنوان «شیر، از سفره فقرا غیب شده‌است» نوشت که اگر هر فرد طبق حداقل استاندارد روزانه تنها یک بطری شیر بخورد، هزینه ماهانه برای یک خانواده ۵ نفری، بالغ بر ۳۰۰ هزار تومان می‌شود که تأمین آن از عهده همه خانواده‌ها بر نمی‌آید.

به گزارش این خبرگزاری طبق گزارش وزارت بهداشت ایران سرانه مصرف شیر در ایران ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم در سال است در حالیکه این میزان در کشورهای توسعه یافته به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

این در حالی است که براساس گزارش‌ها، مصرف لبنیات در ایران در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰ معادل ۱۶ درصد کاهش یافته‌است.

سعید سلطانی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، نیز ۲۹ تیر گفته بود که سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران حدود ۱۳ کیلوگرم، مرغ حدود ۲۵ کیلوگرم و ماهی حدود شش کیلوگرم برآورد شده‌است که مجموع آن یک سوم مصرف کشورهای پیشرفته جهان است.

روزنامه شرق در گزارش خود همچنین از افزایش ۳۴۷ درصدی قیمت اقلام خوراکی ظرف شش سال خبر داده‌است.

براساس این گزارش، هزینه خوراکی و آشامیدنی سالانه هر خانوار در سال ۸۲ برابر با یک میلیون و ۲۷۱ هزارتومان بوده و این رقم در سال ۹۱ به پنج میلیون و ۶۸۳ هزارتومان افزایش یافته‌است.

به نوشته این روزنامه هر خانوار برای تامین غذای خود باید به صورت متوسط ۴۷۳ هزارتومان در ماه هزینه کند که این رقم ۷۷ درصد از حداقل دستمزد خالص کارگران در سال ۹۳ است.

افزایش ۵۲ درصدی قیمت خوراکی و آشامیدنی

براساس آمار بانک مرکزی از بهای کاﻻ‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ﺍیرﺍن، قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه سال ۹۳ به نسبت سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته‌است.

دراین مدت قیمت گوشت ۳۷ درصد، قیمت ماهی و حیوانات دریایی ۵۷ درصد و قیمت لبنیات و تخم پرندگان ۴۲ درصد افزایش یافته‌است.

براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی، همچنین در هفته منتهی به ۱۴ شهریور نرخ برنج، حبوب، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، چای و روغن نباتی نسبت به هفته قبل از آن افزایش و قیمت تخم مرغ، سبزی‌های تازه و قند و شکر کاهش یافت.

پیش از این وزیران دولت حسن روحانی از ارائه بسته حمایت غذایی به بیش از ۵ میلیون ایرانی خبر داده‌اند.

طرح توزیع بسته‌های حمایت غذایی به طور رسمی از اوایل تیرماه آغاز شد و دراین طرح، افراد با دریافت کارت‌های اعتباری از ۳۰ هزار تومان تا سقف ۱۲۰ هزار تومان مواد غذایی ضروری خود را خریداری می‌کنند.

به گزارش روزنامه شرق هزینه تامین خوراک، پوشاک و مسکن به عنوان نیازهای اولیه خانوار در طول ۱۰سال یعنی از سال ۸۲ تا سال ۹۱، بیش از ۳۶۵ درصد افزایش داشته و مخارج خانوار چهار برابر شده‌است.

این در حالی است که در این مدت دستمزد تعیین‌شده ۲۵۰ درصد افزایش یافته‌است.

XS
SM
MD
LG