لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

ظریف رفتار مخالفان داخلی برجام را همچون «تندروترین آمریکایی‌ها» دانست


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه با اظهار گلایه و «آزردگی» خود و همکارانش از هجمه تبلیغاتی مخالفان داخلی برجام، آنها را متهم کرد که مشابه «تندروترین افراد آمریکایی» رفتار می‌کنند، تندروهایی که «می‌خواهند فضا را ملتهب نگه دارند» و به دنیا اعلام کنند که «ایران جای سرمایه‌گذاری نیست».

وزیر خارجه ایران این مطلب را روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، در گفت‌وگویی ویدیویی با وب‌سایت خبری «انتخاب» بیان کرد.

آقای ظریف در بخشی از این گفت‌وگو اظهار داشت: «ظاهراً دوستان قرارشان این است که پول به کشور وارد نشود و به همین دلیل هم شاید این را دوست دارند و متأسفانه تکرار می‌کنند.»

محمدجواد ظریف در ادامه گفت: «می‌بینیم تندروترین افراد آمریکایی هر روز دارند بر طبل این حرف‌ها می‌کوبند. حتی سناتور تندروی آمریکایی به ما نامه می‌نویسد و مثلاً مشفقانه به ما راهنمایی می‌کند که به آقای اوباما متکی نباشید. آیا این سناتور، دلش به حال ما سوخته؟ نه. او می‌خواهد فضا را ملتهب نگه دارد.»

وی افزود: «دوستان ما هم در داخل با این روش‌ها و این کارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای که به نظرم با برخی اهداف احتمالاً سیاسی از دو، سه سال قبل شکل گرفته، همان کار را انجام می‌دهند. یعنی با همان هدف به دنیا اعلام می‌کنند که وضعیت ایران مناسب نیست و ایران جای سرمایه‌گذاری نیست.»

توافق اتمی ایران با گروه ۱+۵ در دی‌ماه سال ۹۴ اجرایی شد و از آن زمان تاکنون جمهوری اسلامی در ازای لغو بخش بزرگی از تحریم‌های بین‌المللی، شمار زیادی از سانتریفیوژهای خود را از کار انداخته است.

مخالفان داخلی برجام می‌گویند که تضعیف برنامه هسته‌ای ایران به خاطر کاستن از فشار تحریم‌ها راهکار درستی نیست و نمی‌توان در مذاکرات با آمریکا به دولت‌های آن کشور اعتماد کرد.

انتقاد به برجام همچنین یکی از موضوعات مورد تأکید رقبای انتخاباتی حسن روحانی در کارزارهای انتخابات پیش روی ریاست‌ جمهوری است و در این زمینه مصطفی میرسلیم، از نامزدهای انتخابات، روز دوشنبه مدعی شد که دیپلمات‌های ایرانی وقتی در مذاکرات هسته‌ای «کم آوردند» خواستار پرتاب موشک شدند.

اصرار منتقدان دولت و برجام بر شکست مذاکرات و فریب خوردن از آمریکا در حالی است که تیم مذاکرات اتمی ایران در یک سال گذشته بارها گوشزد کرده است که تمامی مراحل مذاکره زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده است.

از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای هم که در نهایت موافقت مشروط خود را با این توافق اعلام کرد، در یک سال اخیر، بارها از آن انتقاد کرده است.

با وجود تمام این مخالفت‌ها، طرف‌های بین‌المللی توافق هسته‌ای با ایران همواره از پایبند بودن جمهوری اسلامی به مفاد برجام خبر می‌دهند که تازه‌ترین مورد آن مربوط به فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاسی خارجی اتحادیه اروپا، است که روز چهارشنبه بر این پایبندی صحه گذاشت.

ده‌ها طرح تحریم ایران در آمریکا «به تصویب نرسید»

محمدجواد ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود با «انتخاب» توضیح داد که «از ابتدای اجرایی شدن برجام تا امروز، شاید ۵۳ طرح قانونی در مجلس نمایندگان و در سنای آمریکا برای اعمال تحریم جدید علیه ایران پیشنهاد شده، اما هیچ کدام‌شان تصویب نشده است.»

وی تأکید کرد که اینها تحریم‌هایی هستند «که هیچ وقت تصویب نشده و هیچ انعکاس در جهان نداشته و فقط توسط برخی از دوستان داخلی تبلیغ می‌شده است».

او درباره مخالفان «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، و با اشاره به دوره ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد گفت: «اصلاً ظاهرا به خاطر نمی‌آورند که هر شش ماه یک تحریم جدید به تحریم‌های ایران اضافه می‌شد. تا جایی که تقریباً هر تحریمی که در تاریخ علیه کسی اعمال شده بود، فهرستش علیه ایران در حال کامل شدن بود و همه آنها برای ما شکل گرفته بود. این واقعیات را نگاه نمی‌کنند.»

آقای ظریف تأکید کرد: «بعضی شعارها، تنها نتیجه‌اش این است که سرمایه‌گذار را از کشور می‌راند و نه تنها سرمایه‌گذار خارجی جلب نمی‌کند که سرمایه‌گذارهای خودمان را هم از دست می‌دهیم.»

موضوع تبلیغات «پرخرج» علیه برجام

آقای ظریف در ادامه از سختی دوران مذاکره برای توافق هسته‌ای به خاطر فشار شدید مخالفان داخلی این توافق سخن گفته و اظهار داشت: «پیامی که برخی گروه‌ها به خارج می‌دادند، این بود که طرف‌هایی که در مقابل شما نشسته‌اند، افراد ضعیف، غیرباورمند به توانمندی‌های مردم و انقلابند؛ که این هیچ قدرتی برای مذاکره برای ما باقی نمی‌گذاشت.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی از متحدالشکل بودن و کیفیت بالای چاپی بنرها و پلاکاردها و پوسترهای علیه برجام در سطح شهرهای ایران ابراز تعجب کرده و گفت: «کدام منبع مالی در این حجم وسیع؟ من بعید می‌دانم کار فردی بود. تعجب می‌کنم این پولها از کجا آمد و چگونه خرج شد؟»

«تفاوت» با پیش از برجام

آقای ظریف در پایان سخنانش توضیح داد که امروزه به خاطر برجام، «همه کشتی‌های ایران» بیمه جهانی دارند، «نزدیک به ۳۰۰ بانک خارجی با ایران رابطه کارگزاری دارند و در سال گذشته ده‌ها هزار مورد ارتباط سوئیفتی داشتیم.»

او تأکید کرد: «روزی که ما مذاکرات را شروع کردیم، نفت ایران ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار بشکه فروش می‌رفت، اما امروز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه فروش می‌رود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: «ما نفت می‌فروشیم و پولش را می‌گیریم اما در آن زمان نفت می‌فروختیم و پولش را هم نمی‌توانستیم بگیریم و مجبور بودیم در برابر پولش، کالا بیاوریم. آن هم چه نفتی؟ نفتی که هر شش ماه یک بار، ۲۰ درصد از فروشش کم می‌شد.»

XS
SM
MD
LG