لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

ساکاشویلی شکست در انتخابات پارلمانی گرجستان را پذیرفت


میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان (چپ) و رقیب اصلی او بیدزینا ایوانیشویلی (راست).
میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان (چپ) و رقیب اصلی او بیدزینا ایوانیشویلی (راست).
میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهوری گرجستان، شکست حزب خود در انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه ۱۱ مهر گرجستان را پذیرفت. حزب «جنبش ملی متحد» آقای ساکاشویلی از هشت سال پیش حزب حاکم در گرجستان بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ساکاشویلی روز سه‌شنبه در تلویزیون دولتی این کشور گفت: «از نتایج اولیه انتخابات چنین برمی‌آید که تعداد آراء اپوزیسیون بیشتر است و تشکیل دولت هم‌اینک برعهده اپوزیسیون است و من به عنوان رییس‌جمهوری باید در این امر به آنها کمک کنم.»

شمارش آراء در انتخابات روز سه‌شنبه هم‌چنان ادامه دارد اما مسئولان حزب «رویای گرجستان» که حزب اصلی رقیب ساکاشویلی در انتخابات است می‌گویند که ۹۳ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان به این حزب اپوزیسیون می‌رسد.

رقابت اصلی در این انتخابات میان حزب «رویای گرجستان» به رهبری بیدزینا ایوانیشویلی، و حزب حاکم «جنبش ملی متحد»، به رهبری میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهوری کنونی است.

میخائیل ساکاشویلی که دوره دوم ریاست‌جمهوری خود را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده‌است سیاستمداری طرفدار غرب است و همواره روابط تنش‌آلودی با همسایه قدرتمند خود، روسیه، داشته‌است.

رقیب اصلی سیاسی او، بیدزینا ایوانیشویلی، میلیاردری است که ثروت خود را در روسیه به‌دست آورده و خواستار بهبود روابط گرجستان با روسیه شده‌است.

وی در عین حال بر هواداری حزب خود از سیاست‌های غرب‌گرایانه تأکید می‌کند و اعلام کرده که قصد دارد گرجستان را به سمت عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و بعدها به سوی عضویت در اتحادیه اروپا ببرد.

ایوانیشویلی هم‌چنین خواستار دخالت کمتر دولت در کسب‌وکار بخش خصوصی، کمک بیشتر دولتی به اقشار کم‌درآمد، و کاستن از تنش‌ها با روسیه است.

آقای ایوانیشویلی اعلام کرده که قصد احراز پست نمایندگی در پارلمان را ندارد اما هدف او رسیدن به مقام نخست‌وزیری در گرجستان است.

میخائیل ساکاشویلی تا سال آینده که دوره ریاست‌جمهوری‌اش به پایان می‌رسد در این مقام باقی خواهد ماند اما هم‌اینک با واگذاری پارلمان به گروه مخالف، راه دشواری را برای ادامه سیاست‌های خود در پیش خواهد داشت.

اتحادیه اروپا اعلام کرده‌است از آنجا که انتخابات در گرجستان به صورت دموکراتیک برگزار شده نتیجه آن تغییری در مناسبات میان گرجستان و این اتحادیه ایجاد نخواهد کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار است گزارش خود در مورد میزان عادلانه برگزار شدن انتخابات پارلمانی گرجستان را بعد از ظهر روز سه‌شنبه منتشر کند.
XS
SM
MD
LG