لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

اینترپل درخصوص پرونده آمیا: حکم جلب مقامات ایرانی را لغو نمی‌کنیم


شماری از متهمان پرونده انفجار آمیا که ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی برجای گذاشته است.
شماری از متهمان پرونده انفجار آمیا که ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی برجای گذاشته است.
پلیس بین‌الملل، اینترپل، روز جمعه، ۲۵ اسفند، خبر داد که با وجود توافق‌های تازه میان ایران و آرژانتین درخصوص پرونده انفجار آمیا، این نیروی بین‌المللی حکم بازداشت مقام‌های ایرانی متهم در این پرونده را لغو نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هکتور تیمرمن، وزیر خارجه آرژانتین، این مطلب را روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی از طریق خواندن متن نامه‌ای برای خبرنگاران، اعلام کرد.

آقای تیمرمن یادآور شد که با وجود آن که تصمیم ایران و آرژانتین برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل جهت بررسی پرونده انفجار آمیا، امری «مثبت» است،‌اما این به آن معنی نیست که حکم بازداشت مقامات ایرانی باید لغو شود.

انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، که سال ۱۹۹۴ به وقوع پیوست، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به دنبال وقوع این انفجار، آرژانتین هشت تن از مقام‌های بلندپایه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و پلیس بین‌الملل نیز برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

آرژانتین بارها از ایران خواسته‌ است تا متهمان پرونده آمیا را تحویل دهد.

سخنان تازه وزیر خارجه آرژانتین در مورد عدم لغو حکم بازداشت این افراد در حالی است که خبرگزاری فارس روز هشتم بهمن‌ماه نوشت: «گفته می‌شود در پی توافقات به عمل آمده در آدیس آبابا، دو وزیر خارجه [ایران و آرژانتین] در نامه‌ای به دبیرکل اینترپل اعلام کردند که دو کشور این موضوع را از این پس خودشان پیگیری خواهند کرد و نیاز به اقدامی در این خصوص از سوی اینترپل نیست.»

در ادامه تحولات مربوط به این پرونده، وزارت خارجه آرژانتین اخیراً‌ از موافقت ایران با بازجویی قضات از متهمان ایرانی پرونده آمیا خبر داده‌ است، اما وزارت خارجه ایران این مطلب را رد و تکذیب می‌کند.

موافقت ایران با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب پرونده آمیا همزمان شده‌ است با اعلام نامزدی یا احتمال نامزدی چند تن از متهمان این پرونده برای دور بعدی ریاست‌ جمهوری ایران.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور بين‌الملل آيت‌الله خامنه‌ای و از متهمان پرونده آمیا، یکی از سه چهره ائتلاف سه نفره اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات و عضو کنونی مجلس خبرگان رهبری، و محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت، نیز دو تن از متهمان پرونده آمیا هستند که برای کاندیداتوری ریاست‌ جمهوری ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG