لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۷

مهمانپرست: توافق با بازجويی از مقامات ایران درباره پرونده آميا کذب است


سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن در گفت‌وگو با خبرنگاران، گزارش ها درباره توافق ایران برای «بازجویی» از برخی مقامات جمهوری اسلامی در تهران، را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست در این باره گفت: « اين اخبار اساسا کذب است و به نظر می‌آيد برخی به این اخبار دامن می‌زنند که شاید از اصل توافق نگرانی دارند.»

ساعاتی بعد از این موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران که در سفر به روسیه به سر می‌برد، بدون اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما با آرژانتین تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه حل و فصل پرونده آمیا امضا کرده‌ایم و دو طرف نسبت به مفاد آن پایبند هستند.»

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا، آقای صالحی بعد از ظهر روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود در مسکو در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره وضعیت حاکم بر پرونده آمیا بر تفاهم‌نامه ایران و آرژانتین تاکید کرده و ابراز امیدواری کرده است که این روند «منجر به روشن‌شدن حقیقت در خصوص این پرونده کهنه شود».

حدود دو هفته پیش در روز ۱۱ بهمن ماه، وزیر خارجه آرژانتین اعلام کرد در چارچوب توافق اخیر ایران و آرژانتین برای رسیدگی به پرونده بمبگذاری در مرکز یهودیان آمیا در بوئنوس‌آیرس، قرار است وزیر دفاع ایران و هفت چهره ایرانی دیگر که نامشان در این پرونده آمده، در تهران به سوالات یک قاضی پاسخ بدهند.

هکتون تیمرمن در این باره گفت: «من اطمینان کسب کرده‌ام که او [احمد وحیدی] باید در این جلسه حاضر باشد و او حاضر خواهد شد.»

انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به دنبال وقوع این انفجار، آرژانتین هشت تن از مقام‌های بلندپایه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و پلیس بین‌الملل نیز برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

آرژانتین بارها از ایران خواسته‌ است تا متهمان پرونده آمیا را تحویل دهد.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده‌ است، بدون قبول این درخواست از تیرماه سال ۹۰ اعلام کرد که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.

کریستینا فرناندز دکرشنر، رییس جمهوری آرژانتین، در ۸ بهمن ماه از توافق کشورش با ایران برای تشکیل یک کمیته مستقل برای انجام تحقیقات در مورد انفجار آمیا خبر داد و رسانه‌های ایران نیز این خبر را تایید کردند.

سازمان‌های عمده یهودیان آرژانتین و دولت اسرائیل به این توافق اعلام‌شده اعتراض کرده‌اند.

در آرژانتین ۳۰۰ هزار یهودی زندگی می‌کنند که بزرگ‌ترین اجتماع یهودیان در آمریکای لاتین را تشکیل می‌دهند.

پس از این اعتراض‌های اسرائیل، آمریکا نیز اعلام کرد که نسبت به دست یافتن این کمیته به راه حلی عادلانه، بدبین است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با اظهار این‌ که سابقه ایران در همکاری با مقام‌های بین‌المللی «بسیار ضعیف» است، گفت حضور ایران این نگرانی را ایجاد می‌کند که فعالیت‌های این کمیته نتواند به حکم‌فرمایی عدالت منجر شود.

در واکنش به این موضع‌گیری‌ها، هفته گذشته کريستينا فرناندز، رئيس جمهور آرژانتين از تفاهم‌نامه با ایران برای تشکيل يک کميته حقيقت‌ياب مشترک در این پرونده دفاع کرد و گفت که لايحه‌ای برای تصويب اين تفاهم‌نامه به پارلمان آن کشور فرستاده است.

خانم فرناندز در سخنرانی روز پنجشنبه، ۱۹ بهمن ماه، خود گفت که او می خواهد به درد و رنج خانواده های قربانيان حادثه بمب‌گذاری پايان دهد و این تفاهم با ایران، قدمی به جلو برای گشودن پرونده‌ای است که ۱۹ سال است به حالت لاينحل باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG