لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

عراقچی: خبر دستگیری جاسوسان ایران در عربستان کذب است


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، یکم خرداد، اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت گروه دیگری در عربستان سعودی به اتهام جاسوسی برای ایران را «کذب» توصیف کرده و آن را «فضاسازی رسانه‌ای» خواند.

تلویزیون دولتی عربستان روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، از بازداشت ۱۰ نفر شامل ۸ شهروند عربستان، یک لبنانی و یک شهروند ترکیه در این کشور به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی خبر داد و گفت که این افراد در خدمت «دستگاه امنیتی ایران» بودند.

عباس عراقچی در واکنش به این خبر ضمن تکذیب آن به خبرگزاری ایسنا گفت: «از دولت عربستان انتظار داریم به جای فضاسازی رسانه‌ای بر این موضوع، مسئله را از مسیر صحیح و درست پیگیری کند.»

پیش از این وزارت کشور عربستان سعودی در خبری دیگر در آخرین روزهای اسفند سال گذشته اعلام کرده بود که ۱۸ نفر در این کشور به جرم جاسوسی برای ایران بازداشت شده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن داشت که در میان این بازداشتی‌ها یک نفر ایرانی، یک نفر لبنانی و ۱۶ نفر دیگر از شهروندان عربستان سعودی هستند.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه به آن خبر نیز اشاره کرده و گفت: «همان زمان بر کذب بودن این ادعا تاکید کردیم.»

وی ادامه داد: «در آن زمان کاردار عربستان سعودی در تهران به وزارت خارجه احضار شد و مراتب اعتراض خود را به این برخورد بی‌اساس اعلام کردیم.»

عباس عراقچی با بیان این که «در بین آن ۱۸ نفر گذشته و ۱۰ نفر بازداشت شده، ۲۴ نفر از اتباع عربستان سعودی حضور دارند»، افزود: «ادعا شده در بین این افراد یک ایرانی حضور دارد که حدود دو ماه است درخواست دسترسی کنسولی به این فرد را داده‌ایم، اما متاسفانه هیچ پاسخی در این زمینه داده نشده است.»

گزارش‌های پیشین حاکی است که از میان ۱۸ فرد بازداشت‌شده در اسفندماه ۱۶ تن از آنها از اقلیت شیعه عربستان هستند. در عین حال جمعی از شیعیان عربستان از جمله ۳۶ روحانی نیز خواستار آزادی این ۱۶ شهروند عربستان شده‌اند.

روابط ایران و عربستان در سه دهه اخیر پرتنش بوده است. عربستان سعودی و ایران از جمله بر سر بحرین، سوریه، یمن، جزایر سه‌گانه و برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف دارند.

همچنین متهم‌ شدن ایران به برنامه‌ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، باعث تیره‌تر شدن روابط این دو کشور در یک سال اخیر شده است.

روابط ایران و عربستان به‌ویژه در خردادماه سال ۹۱ دچار بحران شد که دولت سعودی گروهی از شهروندان ایرانی را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرد.
XS
SM
MD
LG