لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

نود هزار نفر مدیر گوگل در مصر را به عنوان سخنگوی خود برگزیدند


وائل غنیم، پس از آزادی از زندان. فوریه ۲۰۱۱.
وائل غنیم، پس از آزادی از زندان. فوریه ۲۰۱۱.
در حالی که ده‌ها هزار معترض مصری برای پانزدهمین روز پیاپی در میدان تحریر قاهره گرد آمده‌اند، بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از این معترضان در انتظار حضور یافتن وائل غُنیم، از سازمان‌دهندگان تازه آزاد شده راهپیمایی‌های مصر در این میدان هستند.

وائل غنیم، که از سازمان‌دهندگان اصلی راهپیمایی‌های اولیه معترضان مصری بود، ۱۲ روز پیش از این ناپدید شد و آزادی او از زندان، روز دوشنبه، شادی و حمایت گسترده فعالان سیاسی و بلاگرهای این کشور را به‌دنبال داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که «بسیاری از معترضان، اعتقادی به گروه‌های سنتی اپوزیسیون که در حال گفت‌وگو با دولت حسنی مبارک هستند ندارند» و وائل غنیم را به عنوان سخنگوی خود پذیرفته‌اند.

به گزارش این خبرگزاری، تا روز سه‌شنبه در حدود ۹۰ هزار نفر با عضویت در یک گروه فیس‌بوکی، وائل غنیم را به عنوان سخنگوی خود نامزد کرده‌اند.

وائل غنیم ۳۰ ساله، مدیر ارشد بازاریابی شرکت گوگل در خاورمیانه، فردی است که با ایجاد صفحه‌ای در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، موفق شد معترضان را برای آغاز راهپیمایی‌ها در مصر بسیج کند. وی روز ۲۸ ژانویه توسط مأموران دولتی دستگیر شد و روز دوشنبه از زندان آزاد شد.
بسیاری از معترضان، اعتقادی به گروه‌های سنتی اپوزیسیون که در حال گفت‌وگو با دولت حسنی مبارک هستند، ندارند وائل غنیم را به عنوان سخنگوی خود پذیرفته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است آزاد شدن وائل غنیم، «موج تازه‌ای از امید» را در میان معترضان برانگیخته و این معترضان خواستار ادامه راهپیمایی‌های گسترده در خیابان‌های سراسر مصر شده‌اند.

شبکه خبری الجزیره، آزادی او از زندان را «دارای اهمیت بسیار زیاد» نامیده که می‌تواند باعث «وارد شدن شمار بسیاری از افراد تازه در راهپیمایی‌ها» شود.

الجزیره می‌افزاید «در حالی که وائل غنیم، خود گفته که نمی‌خواهد به او به چشم یک قهرمان نگاه کنند» اما معترضان که مدتی است به دنبال یک رهبر می‌گردند می‌گویند که «غنیم به نحوی برای آنان حکم رهبر را دارد.»

خبرگزاری فرانسه نیز در خبری از وائل غنیم به عنوان «قهرمان تازه اعتراضات» نام برده و می‌نویسد که بازداشت او باعث شده‌است تا وی در مرکز توجهات معترضان قرار بگیرد.

وائل غنیم پس از آزاد شدن، در مصاحبه با یکی از کانال‌های تلویزیونی مصری، به یاد کشته‌شدگان اعتراضات دو هفته اخیر در مصر، اشک ریخت و گفت که ۱۲ روز زندان را با چشمان بسته و در بی‌خبری به‌سر برده‌است.

وی در این مصاحبه افزود: «من قهرمان نیستم، من ۱۲ روز در خواب بودم، قهرمان آنهایی هستند که در خیابان‌ها بودند، کسانی که در راهپیمایی‌ها شرکت کردند، جان خود را فدا کردند، کتک خوردند، دستگیر شدند و جانشان به خطر افتاد.»

وائل غنیم روز سه‌شنبه در یک پیام توئیتری به پیروانش خبر داد که به سوی میدان تحریر در حال حرکت است اما خبری مبنی بر حضور او در این میدان به‌دست نرسیده‌است.

ادامه اعتراضات در مصر پس از دو هفته راهپیمایی در حالی است که حسنی مبارک ضمن خودداری از کناره‌گیری زودهنگام از سمت ریاست جمهوری، اعلام کرده‌است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خود را نامزد نخواهد کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های ضد دولتی در مصر تاکنون دست‌کم ۲۹۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG